Consumentengedrag volgen: waarom is dat belangrijk?
Je kunt tegenwoordig op veel manieren consumentengedrag volgen. Dit doe je bijvoorbeeld via je website en via sociale media kanalen. Waarom is het voor jouw bedrijf nu zo belangrijk om het gedrag van jouw consumenten te volgen? Eenvoudig, je kunt er veel waardevolle informatie uit halen. Deze informatie kun je gebruiken om je strategie aan te passen. Zo kan het zijn dat het consumentengedrag je duidelijk maakt dat jouw social media campagnes niet zo effectief zijn als je wel zou willen. Je kunt dan je aanpak aanpassen om meer te bereiken met je social media activiteiten.
Social media is ideaal om je doelgroep te bereiken
De sociale kanalen bieden steeds meer mogelijkheden om doelgroepen te bereiken, nieuwe doelmarkten aan te boren en te zorgen voor een goede klantinteractie. Het is dé manier om mensen te bereiken en te betrekken bij je merk. Je hebt in deze tijd betrokkenheid nodig, onder meer voor het realiseren van merkloyaliteit. Hier zijn de sociale kanalen goed geschikt voor. Daarnaast blijkt ook dat steeds meer mensen social media gebruiken om aankoopbeslissingen te nemen. Bedrijven kunnen hier optimaal gebruik van maken, maar dat moeten ze wel precies weten wat hun doelgroep doet. Daarom is het belangrijk om het consumentengedrag te volgen.
Social media als factor bij aankoopbeslissingen
Voorheen dachten we eigenlijk niet zo na over aankopen. We wilden een product kopen of niet. Wilden we het kopen, dan deden we dat gewoon. Tijden veranderen. Als we nu iets willen kopen, dan gaan we eerst op zoek naar meer informatie. We willen weten wat anderen van het product vinden en wat anderen vonden van de service die een bedrijf geleverd heeft. We ondernemen meerdere acties voordat we een aankoopbeslissing nemen. Sociale kanalen spelen hierin een grote rol. Het blijkt namelijk dat maar liefst 54 procent van de mensen social media gebruikt als belangrijke factor bij het nemen van een aankoopbeslissing.
Waarvoor worden de sociale kanalen gebruikt?
Natuurlijk worden de sociale kanalen gebruikt om contact met vrienden te onderhouden, om vakantiefoto’s te delen of om te delen wat we gaan doen of waar we zijn. Welke acties op social media worden uitgevoerd die interessant zijn voor bedrijven? Het is natuurlijk al een heel interessant gegeven dat meer dan de helft van de social media-gebruikers de kanalen ook gebruikt voor het nemen van aankoopbeslissingen. Daarnaast gebruiken zij de sociale kanalen ook voor het onderzoeken van productinformatie, voor het lezen van beoordelingen en het zoeken naar aanbevelingen. Deze zaken zijn voor bedrijven ook heel interessant. Het toont namelijk aan dat doelgroepen steeds meer via social media zijn gefocust op bedrijven, merken en producten.
Je móet aanwezig zijn op social media
In deze tijd geldt voor alle bedrijven dat je aanwezig móet zijn op social media. Wat een klant ook over jouw bedrijf, merk of product wil weten; informatie wordt vaak opgezocht via social media. Als jij dan compleet onvindbaar bent op de sociale kanalen, dan loop je grote kansen mis. Ben jij nog niet actief op social media, maar wil je wel dat wel graag? Zorg dan dat je een sterke start maakt, door bij ons een social media training te volgen. Ben je wel al actief, maar haal je er niet het voordeel uit wat je er wel uit wilt halen? Ook dan helpen wij je natuurlijk graag verder!