Zo haal jij meer uit je content marketing activiteiten!

Er zijn tegenwoordig veel content marketing activiteiten die je kunt inzetten voor je bedrijf. Social media kanalen zijn slechts een enkele optie. Marketeers zetten alles op alles om het maximale resultaat voor het bedrijf binnen te halen, maar niet alle content marketing activiteiten zijn even succesvol. Wat voor het ene bedrijf werkt, werkt voor het andere bedrijf totaal niet. Daarnaast is het belangrijk om bewust met content marketing om te gaan. Hoe haal jij nu meer succes uit je content marketing activiteiten?

Gebruik deze tips voor optimaal voordeel uit content marketing

Je kunt al je tijd in content marketing steken, maar er toch geen optimaal resultaat uit halen. Dit betekent niet dat content marketing niet werkt. Het betekent vooral dat de specifieke aanpak niet werkt. Elk bedrijf is uniek en dat betekent dat ook elke content marketing strategie uniek hoort te zijn. Het is dan ook belangrijk om een op maat gesneden plan voor jouw bedrijf te realiseren. Wij geven je graag 5 tips om meer succes te halen uit al jouw content marketing activiteiten.

1. Wie zit er aan de andere kant?

Een veel gemaakte fout is waar de focus op wordt gelegd in de communicatie. Content marketing draait niet om jouw bedrijf, maar om jouw doelgroep. Het gaat er niet om wat jij wilt communiceren, maar het gaat erom wat jouw doelgroep wil weten. Hier gaat het nog wel eens fout in de praktijk. Bedrijven communiceren vanuit wat zij willen delen in plaats van vanuit wat de doelgroep wil weten. Draai dit eens om. Zoek eens uit waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Je zult zien dat dat al een groot verschil maakt.

2. Leer alle mogelijkheden goed kennen

Als je 5 repen chocolade op tafel legt voor iemand die nooit chocolade heeft gegeten, dan kan deze persoon nooit kiezen welke het lekkerst is zonder er eerst een hap van te nemen. Logisch toch? Waarom worden er dan toch zo vaak opties op internet gekozen zonder precies te weten hoe deze opties ‘smaken’? Veel marketeers kijken vooral naar wat voor de concurrent werkt en gaan vervolgens direct met die opties aan de slag. Helaas hoeft dat niet te betekenen dat de resultaten ook vergelijkbaar zijn. Ieder bedrijf is uniek en juist daarom moeten alle activiteiten daarop aangepast worden. Proef eerst zelf, dus, leer alle mogelijkheden kennen. Dan pas kun je weloverwogen keuzes maken.

3. Combineer jouw keuze met die van de doelgroep

Misschien ontdek je dat Facebook, Instagram en TikTok het best bij jouw bedrijf passen. Zijn deze kanalen dan ook allemaal even effectief en kun je een vrije keuze maken? Nee! Het is nu van belang om jouw keuze te combineren met de keuze van jouw doelgroep. Als 50 procent van jouw doelgroep aanwezig is op Instagram, 30 procent op Facebook en 20 procent op TikTok, dan kies je natuurlijk voor Instagram als je maar één kanaal aan wilt spreken. Dit om alles te verduidelijken. Het gaat er niet alleen om waar jij actief wilt zijn met content marketing activiteiten. Het gaat er vooral ook om waar jouw doelgroep actief is.

4. Maak elk stukje content waardevol

We weten allemaal dat het heel belangrijk is om actief te blijven, zeker als het gaat om content marketing. Als je even stil valt, dan heeft dit vaak direct negatieve gevolgen. Je raakt bijvoorbeeld volgers kwijt op social media of je verliest de ‘top of mind’ status. Dit betekent niet dat je zomaar content in de rondte kunt slingeren waar gewoon te weinig aandacht besteed is. Posten om te posten is nog nooit goed geweest. Het doet eerder kwaad. Wees je hiervan bewust. Zorg ervoor dat elk stukje content waardevol is.

5. Maak delen eenvoudig

De consument van vandaag houdt van gemak. Zij willen best iets voor jou doen, maar dan mag het niet te veel tijd of moeite kosten. Publiceer jij een fantastisch blog op je website, maar plaats je hier geen share-button voor social media bij? Dan betekent dit dat de online bezoeker de URL moet kopiëren, naar een sociaal kanaal moet gaan, daar de URL moet plakken en vervolgens ook nog moet publiceren. Klinkt simpel, duurt te lang. Daar hebben mensen geen zin in. Zorg voor een share-button. Maak alles makkelijk deelbaar in een enkele klik. Daar heb je zeker baat bij.

Sparren over jouw content marketing activiteiten?

Wij hebben een jarenlange ervaring op het gebied van content marketing. Zo verzorgen wij voor veel bedrijven de social media posts en schrijven wij ook graag de benodigde zakelijke blogs. Wil jij sparren over decontent marketing activiteiten van jouw bedrijf of wil je deze misschien uitbesteden? Neem dan gerust eens contact met ons op voor meer informatie of advies.