Social media content planning maken voor 2018

Er is eigenlijk geen beter moment dan om aan het begin van het jaar de content planning voor de komende maanden te maken. Zo weet je globaal welke thema’s er op de planning staan en kun je hier content omheen gaan maken. Veel marketeers vinden het echter lastig om te bedenken wát ze moeten posten en werken daarvoor veel ad-hoc. In dit blog geven wij je graag wat tips hoe je een content planning voor dit jaar kunt maken!

Beginnen met een planning

Om te beginnen is het goed om een overleg sessie te gaan houden met iemand van sales, directie en jij als marketing / communicatie. Print op A4’tjes alle maandkalenders uit zodat je kunt inkleuren wat speciale dagen en vakantie zijn. Tip: download de maandkalender hier (gratis) als PDF.

Kijk vervolgens welke beurzen of evenementen er aan zitten te komen. Zet deze in je overzicht. Het makkelijkste en praktische is om eerste de eerste 3 maanden uit te werken. Vervolgens plan je over enkele weken weer een sessie om zo het volgende kwartaal te plannen.

planning

Ken je doelgroep

Nu je de planning met de belangrijkste evenementen hebt gemaakt, moet je de interesses van de klant gaan uitdenken. Met welke content kun je jouw doelgroep inspireren, aanzetten tot actie of overtuigen? Wat wil je doelgroep zien op Facebook, LinkedIn of Twitter zodat hij of zij op like gaat drukken?

Dit zijn wat voorbeelden van berichten die het altijd goed doen:

  • Voorstellen van een medewerker
  • Dillema geven
  • Keuze vragen
  • Begrip uit de markt uitleggen
  • Foto van de dag / week

Maak gebruik van mind-mapping om dit in kaart te brengen. Je zult merken dat als je eenmaal op stoom bent, dit heel gemakkelijk gaat. Als je nu echt niet weet waarop je klant zit te wachten en wat je moet gaat posten de komende weken, dan is er een handig boekje. In het boek ‘101 posts voor op social media‘ krijg je volop inspiratie van onderwerpen die je kunt posten op social media. Bestel het boekje nu en je hebt het binnen enkele dagen in huis.

Content verdelen per dag

Je hebt nu een lijstje gemaakt met content onderwerpen die je zou kunnen posten op social media. Ga nu deze berichten verdelen in de maandkalenders. Heb je meerdere doelgroepen? Let er dan op dat je gelijkmatig alle doelgroepen langs laat komen. Dus niet vijf berichten voor één doelgroep achter elkaar.

Als je alle content in de maandkalenders hebt gezet, dan ben je klaar en kan het produceren beginnen. Aan jou nu de taak om de foto’s, quotes, blogs en filmpjes te gaan maken. Nu je precies weet wat je de komende weken moet gaan posten ga je minder ad-hoc werken en heb je veel meer rust en focus.

Hulp bij je content strategie

Heb je bovenstaande stappen gelezen, maar vind je het nog steeds lastig om leuke content te bedenken? Ben je blind geworden door alle informatie in de markt en kun je lastig out-of-the-box content ideeën bedenken?

Wij komen graag bij je langs om je te helpen. Wij kijken met een frisse blik naar het bedrijf, de markt en de klanten. In twee sessies van een dagdeel heb jij je een content plan voor de komende drie maanden! Neem contact met ons op als je wilt dat wij je hierbij helpen! Je krijgt dan ook ons boekje cadeau.