Crowdfunding ophalen? 6 Marketingtips die werken!
Crowdfunding wordt steeds vaker aangesproken om de financiering van een nieuw bedrijf of uitbreiding voor elkaar te krijgen. Sommige banken zijn terughoudend in het verlenen van krediet of willen slecht een deel financieren. Dan is crowdfunding een effectieve manier om een geldbedrag bij elkaar te krijgen.
Via bekende platformen als GeldvoorElkaar en Collin Crowdfund zoeken veel ondernemers en particulieren naar investeerders. Sommige crowdfunding projecten halen onvoldoende geld op en vinden geen doorgang. Ga je binnenkort crowdfunding inzetten, dan moet je dit goed aanpakken.
Uitleg over Crowdfunding
De Kamer van Koophandel heeft een duidelijke video gemaakt waarin ze uitleggen wat crowdfunding nu precies is.
Marketing tips om geld op te halen
Crowdfunding kan heel effectief zijn, maar dan moet je het wel goed aanpakken. De meeste mensen houden zich niet dagelijks bezig met crowdfunding en de promotie van hun project. Wat praktische tips zijn daarom altijd welkom. Wij hebben 6 slimme marketingtips voor je verzameld die echt werken voor je crowdfunding project.
1. Zorg dat de tekst aansprekend is
Crowdfunding is hot! Dit betekent dat jij lang niet de enige bent waar mensen in kunnen investeren. Het is daarom extra belangrijk om eruit te springen. Als jouw tekst verdwijnt in de grijze massa van teksten kun je het wel vergeten. Zorg er dus voor dat jouw tekst de aandacht pakt en niet meer loslaat tot je het doel bereikt hebt. Huur een ervaren tekstschrijver in die een goede verkooptekst kan schrijven.
2. Zorg voor goede foto’s en een video
Een foto zegt meer dan duizend woorden.. Cliché, maar waar. Met goed fotomateriaal kun jij je boodschap kracht bijzetten. Maak een foto van wat je plannen zijn, toon schetsen, 3D voorbeelden en een foto van jezelf. Een video maakt het helemaal compleet. In een filmpje heb jij namelijk alle gelegenheid om te laten zien waarom dit voor jou zo belangrijk is. Zorg ervoor dat mensen het jou gunnen om je doel te bereiken.
3. Adverteer je project op Facebook
Je moet zaaien voor je kunt oogsten. Facebook Ads is een perfecte manier om extra investeerders te vinden. Om dit te krijgen zal je eerst wat geld moeten investeren om er meer uit te kunnen krijgen. Dus maak wat budget vrij voor een effectieve Facebook advertentie en pluk er in je crowdfunding project de vruchten van.
4. Zet je netwerk in!
Je social media accounts zijn er niet voor niets. Gebruik ze! Neem een link naar je crowdfunding project en delen, delen, delen! Hoe meer jij het deelt, hoe vaker andere het zullen zien. Hoe meer je contacten in de gaten hebben hoe belangrijk het voor jou is, hoe vaker zij het weer voor je zullen delen via hun netwerk. Zo krijg je een steeds groter bereik.
5. Geef je investeerders iets extra’s
Het is altijd goed om iets weg te geven. Zo hebben je investeerders direct het idee dat zij er ook echt meteen iets voor terugkrijgen. Wil je met het geld een groot evenement organiseren? Geef je investeerders dan gratis toegang. Wil je wellicht een nieuw product op de markt brengen? Geef je investeerders dan een aantrekkelijke korting op het product. Giveaways doen het altijd goed en boosten je gunfactor.
6. Promoot je blog op andere sites
Schrijf een sterk blog over je crowdfunding project. Maak hierin duidelijk waar voor jou de passie ligt, wat je hiertoe drijft en wat je doelen zijn. Maak het vooral heel persoonlijk. Vervolgens deel je jouw blog natuurlijk zo veel mogelijk. Daarnaast kun je eens zoeken naar blogs van anderen die goed aansluiten bij jouw crowdfunding project. Wellicht mag je een gastblog schrijven, zodat je ook het netwerk van de betreffende blogger bereikt.
Marketing hulp
Ga je binnenkort je crowdfunding project starten en kun je wel wat extra hulp gebruiken? Schakel ons in! Samen maken we jouw crowdfunding project tot een groot succes, dus neem direct contact met ons op.