De 4 doelen van blogtitels
Blogtitels worden niet altijd bewust gekozen. Er zijn bedrijven die gewoon voor de meest voor de hand liggende titel kiezen, er zijn ondernemingen die gaan voor enkel een keyword als titel en andere bedrijven zoeken goed uit welke blogtitel nu werkelijk het meest effectief is. Een blogtitel is heel belangrijk voor het succes van het blog, maar hoe kies je nu een slimme titel voor je blogs?
Houd deze doelen in gedachten
Blogtitels zijn niet zomaar een opening van een tekst. Zij hebben daadwerkelijk een functie. Blogtitels hebben meerdere doelen en hoe beter je aandacht besteedt aan deze doelen, hoe effectiever de titel is. Hieronder vind je meer informatie over de 4 belangrijkste doelen.
1. Nieuwsgierigheid creëren
Blogtitels moeten op de eerste plaats nieuwsgierigheid opwekken. Zij moeten zorgen voor een zekere opwinding, ofwel de wil om het blog te gaan lezen. Wanneer een blogtitel niet nieuwsgierig maakt, dan heeft het ook niet veel zin om het blog te posten. Een boeiende blogtitel die uitnodigt om verder te lezen vormt de kracht van een optimaal presterend blog.
2. Zorg voor eerlijkheid
We zijn allemaal wel bekend met click bait. Het kan ook zijn dat je er wel bekend mee bent, maar dat je de term hiervoor niet kent. Click bait is het plaatsen van een ontzettend spannende titel (voldoet dus aan voorwaarde 1 hierboven), maar vervolgens klopt de tekst niet met deze titel. Je wordt dus als het ware misleid door de blogtitel. Natuurlijk is dit een fantastische manier om het blog veel geopend te krijgen, maar daar houdt het wel bij op. Mensen irriteren zich eraan en zullen niet meer terugkomen voor je volgende blogs. Zorg dus altijd voor eerlijkheid in je blogtitels.
3. Geef een reden
Als het even kan is het verstandig om een reden aan te geven waarom mensen het blog zouden moeten lezen. Wat winnen zij hiermee? Krijgen zij er informatie voor terug die zij écht willen weten, krijgen zij adviezen die zij écht nodig hebben, valt er misschien wel letterlijk iets te winnen? Het is niet altijd mogelijk, maar als het mogelijk is om een reden te geven in de blogtitel, doe dit dan zeker.
4. Plaats je focus keyword
Bepaal altijd voor ieder blog een focus keyword, welke je aanvult met synoniemen en gerelateerde keywords. Het belangrijkste zoekwoord, dus je focus keyword, moet in je blogtitel staan. Dit is dan weer vooral belangrijk voor Google en niet zo zeer voor de lezer. Uiteindelijk moet je Google ook tevreden stellen als je een aangename plek in de zoekresultaten wilt bereiken. Bedenk je wel altijd dat je op de eerste plaats voor je lezers schrijft en daarna pas voor de zoekmachines.
Je blogs uitbesteden
Vind jij het lastig om goede en effectieve blogtitels te bedenken of heb je in de basis al moeite met het schrijven van sterke blogs? Dan kun je natuurlijk ook je blogs uitbesteden. Dit kan tijdelijk, maar het kan natuurlijk ook een permanente oplossing zijn. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust eens contact met ons op.