De 5 opkomende social media platformen in 2020
Als we je vragen naar social media platformen, dan noem jij waarschijnlijk Facebook, Instagram en LinkedIn. Je denkt direct aan de sociale platformen die al jaren bestaan en ook al jaren succesvol zijn. Besteed je ook wel eens aandacht aan nieuwe sociale kanalen die worden opgericht, of die al zijn opgericht en hard op weg zijn om heel groot te worden? Deze sociale platformen worden vaak vergeten, maar bieden tóch aardig wat kansen.
Opkomende social media platformen
Jaarlijks doen veel ambitieuze ondernemers een poging op iets op te zetten dat even succesvol wordt als Facebook of Instagram. Verreweg de meeste ondernemers falen, helaas. Maar ze falen niet allemaal. Zo nu en dan verschijnen er nieuwe social media platformen waarvan wij verwachten dat ze echt heel groot gaan worden. Wij willen je graag kennis laten maken met 5 van deze opkomende sociale platformen.
1. TikTok
Heb je al van TikTok gehoord? Nog niet? Dan is het zeker de moeite waard om dit kanaal eens beter te leren kennen. Wij – en wij niet alleen – zijn ervan overtuigd dat dit sociale kanaal wereldwijd heel groot gaat worden. Er zijn zelfs al meningen geuit dat TikTok serieuze concurrentie voor Facebook gaat worden. TikTok wordt zonder twijfel heel belangrijk. We hebben het hier over een platform dat voornamelijk focust op mensen tussen de 16 en 24 jaar. Het platform draait om short-form video’s die in een loop worden afgespeeld. Zeer interessant voor bedrijven met het oog op promotie.
2. Lasso
TikTok bestaat al eventjes en Facebook heeft natuurlijk ook de berichten gehoord dat TikTok sterke concurrentie voor Facebook kan gaan worden. Facebook heeft daarom direct antwoord gegeven met een eigen versie van TikTok, genaamd Lasso. Lasso werd eind 2018 opgericht en draait om korte video’s met diverse mooie filters. Uiteraard is het mogelijk om in te loggen met je Facebook of Instagram account.
3. Vero
Vero is op veel punten te vergelijken met Instagram, maar er zijn toch wel wat interessante verschillen. Op Vero kun je letterlijk van alles delen, zoals films, linkjes, foto’s, muziek en boeken. Je kunt makkelijk selecteren wie de gedeelde inhoud mag zien en wie niet. Dit alternatief voor Instagram promoot met het feit dat het platform volledig vrij van advertenties is.
4. Steemit
Steemit is eigenlijk een blog en social media site in één, gebaseerd op blockchain. Gebruikers van het platform worden beloond met cryptocurrency (STEEMS) wanneer zij content creëren die door andere gebruikers als positief wordt beoordeeld. Je krijgt dus betaald voor het publiceren van goede content. Aan de andere kant staan de leden die de content bekijken en beoordelen. Voor elke positieve stem krijgen deze leden ook betaald in STEEMS.
5. Caffeine
Caffeine is een social broadcasting platform dat je in de basis redelijk goed kunt vergelijken met Twitch. Je kunt live broadcasten voor zowel je vrienden als je volgers. Daarnaast kun je slim gebruik maken van emoji’s en is live interacties tijdens het broadcasten mogelijk. Dit biedt zeker voor bedrijven ook belangrijke voordelen.
Pak nieuwe kansen altijd aan
De nieuwe sociale kanalen zouden ook jouw bedrijf veel nieuwe kansen kunnen gaan bieden. Zeker TikTok is er eentje om in de gaten te houden! Wil jij alle kansen voor jouw bedrijf op social media aangrijpen, maar weet je niet goed hoe jij er het maximale uit kunt halen? Dan helpen wij je graag, bijvoorbeeld door middel van één van onze social media trainingen.