Dé social media winnaars van 2018
Op de allerlaatste dag van 2018 is het tijd om terug te kijken naar het succes van social media. Social media hebben het afgelopen jaar een grotere rol gespeeld in ons leven. Steeds meer mensen hebben minimaal één social media account en ook steeds meer mensen zijn dagelijks te vinden op social media. Maar liefst 86% van alle mensen met een internetverbinding heeft minimaal één social media account. Hiervan kijkt maar liefst 72 procent meerdere keren per dag op social media.
Welke sociale kanalen groeien?
Het ene sociale kanaal groeit harder dan het andere. Dat is een feit. De vraag is natuurlijk welke sociale kanalen in 2018 het meest gegroeid zijn. Wie zijn nu de werkelijke winnaars van 2018 geworden? Wij vertellen het je!
1. YouTube
Op de eerste plaats vinden we YouTube. Niet heel verwonderlijk, want video is in 2018 een steeds grotere rol gaan spelen. Maar liefst 63 procent van de YouTube gebruikers is in 2018 meer gebruik van het kanaal gaan maken dan het jaar ervoor. Een mooie groei voor YouTube dus!
2. Instagram
Instagram doet helemaal niet zo veel onder voor YouTube. Ook op dit sociale netwerk is er natuurlijk veel aandacht voor foto en videomateriaal. Het is duidelijk dat de trend daar heeft gelegen in 2018, want 61 procent van alle Instagram gebruikers is vaker gebruik gaan maken van Instagram in dit jaar dan in 2017. Dit betekent dat Instagram dus harder gegroeid is wat dat betreft dan Facebook. Dit zet zeker de bedrijven aan het denken. Er zijn namelijk meer bedrijven die gebruik maken van Facebook dan dat er bedrijven zijn die Instagram inzetten voor hun succes.
3. Snapchat
Nog steeds geen Facebook? Nee, nog steeds geen Facebook! Op de derde plek vinden we namelijk, voor velen geheel onverwacht, Snapchat! Dit sociale netwerk is van ver gekomen en mag dan ook zeker trots zijn op het feit dat het netwerk in de top 3 is geëindigd van sociale netwerken die in 2018 méér werden gebruikt dan in 2017 door dezelfde leden. Met 58 procent ligt Snapchat ook zeker niet ver achter op Instagram en dat is toch wel een ‘dingetje’. Dit betekent natuurlijk dat Snapchat ook steeds aantrekkelijker wordt voor bedrijven om in te zetten binnen de social media strategie.
4. Facebook
Ja hoor, daar is-ie dan eindelijk: Facebook! Dit sociale netwerk biedt ontzettend veel mogelijkheden voor bedrijven, maar blijft in deze top toch een beetje achter, helaas. Van alle Facebook gebruikers die in 2017 al een account hadden is 52 procent het sociale netwerk meer gaan gebruiken in 2018. Dat is dus iets meer dan de helft en voor de begrippen van Facebook mag dat toch wel een beetje teleurstellend worden genoemd.
Wat gaan we in 2019 doen?
De vraag is natuurlijk vooral wat we allemaal in 2019 gaan doen met social media en vooral ook waar bedrijven goed aan doen bij het maken van keuzes voor sociale kanalen. Een lastige opgave! Het is vooral belangrijk om goed naar je branche en je doelgroep te kijken, zodat je jouw opties op social media daar optimaal op aan kunt passen. Hier helpen wij je natuurlijk graag mee. Wil je direct aan de slag met de juiste sociale kanalen op de meest effectieve manier? Dan ben je natuurlijk welkom voor het volgen van één van onze social media trainingen.