De wereld vóór social media
Tegenwoordig is de wereld zo gericht op social media, dat je af en toe vergeet hoe het leven eruit zag zonder smartphone of computer met Twitter, Facebook, Foursquare, YouTube, Skype en nog veel meer. Hoe kwam je dan in contact met mensen? Waar kon je dan video’s bekijken? De functie die social media nu heeft werd vroeger door heel andere dingen ingenomen.
De analoge wereld
Het is misschien onvoorstelbaar maar zo’n 10 jaar geleden waren er allerlei andere, misschien wel net zo succesvolle, manieren om aan de behoefte te voldoen om contact met elkaar te maken op allerlei gebieden. Een simpel adressenboekje volstond voor Facebook, hierin stonden ook nog eens alleen de adressen van degenen met wie je regelmatig in contact was. Voor zakelijke contacten bestonden er visitekaartjes, in sommige kantoren netjes gerangschikt in mapjes, in andere een wirwar van contacten op een bureau. Ja, de digitalisering heeft dit misschien wel ietsjes overzichtelijker gemaakt.
De voorlopers van social media
De meeste vormen van social media zijn niet zo origineel als je denkt. Voorlopers van Twitter zijn bijvoorbeeld post-its, of korte teksten die op wc-deuren geklad zijn. Foto’s werden niet op Instagram of Imgur gedeeld, maar heel praktisch in een fotoalbum of fotolijstje gestopt, en op deze manier met anderen gedeeld. En de ultieme voorloper van YouTube: het raam. Achter het raam kun je natuurlijk een constante stroom beelden bekijken.
Het delen van berichten, foto’s en video’s
Het grootste verschil dat social media heeft gemaakt is het niveau waarop je van alles met elkaar deelt. Met één druk op de knop kun je letterlijk de hele wereld laten weten waar jij bent (Foursquare), wat je doet (Twitter) en wat jij wel op je prikbord zou hangen (Pinterest). Communicatie met de hele wereld is heel veel makkelijker geworden, ook persoonlijke communicatie door bijvoorbeeld Skype, die een vervanger is van een telefoonlijn.
Van reclame folder naar social media marketing
Nu het zo makkelijk is om alles met elkaar te delen, waarom zouden bedrijven dan niet van folders overgaan tot virtuele advertenties? Er liggen dan ook talloze mogelijkheden voor bedrijven op social media. Klik hier om meer te weten te komen.