5 dingen die succes op social media in de weg staan

Succes op social media. We willen het allemaal, maar bereiken het helaas niet allemaal. Er zijn bedrijven die eindeloos veel tijd en moeite in social media steken en nog altijd weinig tot geen resultaat bereiken. Dit heeft in de basis helemaal niets met social media te maken, maar vooral met de aanpak die door de bedrijven wordt gehanteerd. De sociale kanalen lijken alles te accepteren, maar in werkelijkheid zijn er toch nog wel dingen die je kunt doen die écht succes in de weg staan. Dat zijn vanzelfsprekend de dingen die je het best kunt laten.

Deze dingen staan social media succes in de weg

Er zijn een aantal dingen waarvan eigenlijk direct duidelijk is dat je ze beter kunt laten op social media. Denk bijvoorbeeld aan het laten gaan van je emoties als je een negatieve reactie of slechte review krijgt. Als professioneel bedrijf kun je dit beter niet doen. Het is belangrijk om je altijd professioneel, kalm en vriendelijk op te blijven stellen. Zo zijn er nog een aantal duidelijke en minder duidelijke zaken die je beter kunt laten als je succes wilt bereiken op social media. Wij delen 5 van deze zaken.

1. Het kopen van likers of volgers

Veel bedrijven ervaren, zeker in het begin, veel moeite met het krijgen van likers of volgers. Dit is frustrerend, maar helaas wel normaal. Het kost nu eenmaal tijd om iets op te bouwen op social media. Het gaat niet vanzelf. Er zijn bedrijven die likers of volgers kopen om een ‘goed begin’ te maken. Helaas is dit niet het goede begin waar je naar zoekt. In veel gevallen krijg je nep likers of volgers, waaraan dus geen echt profiel gekoppeld is. In andere gevallen krijg je wel echte likers of volgers, maar dit zijn over het algemeen mensen die helemaal niet geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf of merk. Je kunt er niets mee. Uiteindelijk gaat het kopen van likes of volgers je altijd tegenwerken, dus doe het niet. Neem de tijd om de groep likers of volgers op eerlijke wijze op te bouwen.

2. Geen plan van aanpak maken

Veel mensen maken al privégebruik van social media voordat zij zakelijk gebruik gaan maken van social media. Hierdoor weten zij al veel van hoe social media werkt. Dat idee maakt het heel verleidelijk om ook zakelijk gewoon maar aan de slag te gaan, zonder plan van aanpak. Mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat zakelijk social media anders is dan privé social media. Het is belangrijk om de zaken anders aan te pakken wanneer je jezelf op social media als bedrijf presenteert. Je hebt een plan van aanpak nodig om succes te boeken. Zomaar iets doen leidt nooit tot hoge prestaties.

3. Social media gebruiken voor pure reclame

Er zijn bedrijven die letterlijk elke post gebruiken om het bedrijf, het merk of een specifiek product te promoten. Dit is niet de bedoeling. Het wordt niet gewaardeerd op social media. Dit voortdurend promoten staat een goede groei van het aantal volgers in de weg. Mensen zitten namelijk helemaal niet te wachten op pure reclame. Ze willen vooral iets van je leren, door jou geïnspireerd worden en verrast worden. De sociale kanalen zijn geen online advertentieplaatsen waar je eindeloos kunt promoten. Op elke 5 posts mag maximaal 1 post reclame bevatten.

4. Alle sociale kanalen direct activeren

We zeggen altijd dat het voor bedrijven een must is in deze tijd om actief te zijn op social media. Dit is zeker zo, maar het betekent niet dat je in korte tijd op alle kanalen actief moet zijn. Je bent in het begin enthousiast, waardoor je alles goed bij kunt houden. Toch, na verloop van tijd wordt de inspiratie wat minder en je komt posts te kort om nog regelmatig iets van je te kunnen laten horen. Dit komt vooral omdat je nog geen routine hebt als het om social media gaat. Dit heb je wel nodig. Kies dus eerst maximaal twee kanalen om mee aan de slag te gaan en bouw routine op. Ben je er eenmaal aan gewend? Dan kun je nog een kanaal toevoegen als je wilt. Zo breid je steeds verder uit zonder het risico dat je vastloopt.

5. Hyperactief zijn op social media

Er bestaat een verschil tussen goed actief zijn en hyperactief zijn op social media. We zien wel bedrijven die dagelijks 10, 20 of nog meer posts plaatsen op de sociale kanalen. Dit is gewoon veel te veel. Op de eerste plaats gaat het mensen snel irriteren. Daar komt nog bij dat jij zelf al snel zonder inspiratie komt te zitten. Binnen korte tijd ben je door al je onderwerpen heen, en dan? Probeer goed actief te zijn, zoals dagelijks of elke twee dagen, maar voorkom dat je te veel post. Dit staat je succes op social media echt in de weg.

Hoe bereik je dan wel succes op social media?

Wij hebben je kennis laten maken met een aantal zaken die je vooral niet moet doen als je succes wilt bereiken op social media. Natuurlijk zijn er vooral ook heel veel dingen die je wel kunt doen op social media om succes te bereiken. Wij vertellen je hier graag alles over tijdens een social media training. Schrijf je direct in!