5 don’ts voor je Facebook bedrijfspagina
Je Facebook bedrijfspagina heeft niet alleen aandacht nodig bij het opzetten ervan. Je moet je bedrijfspagina ook goed bijhouden. Dit is een eerste must voor ondernemingen die willen starten met Facebook. Je moet er zijn, het liefst dagelijks. Het is niet zo dat je elke dag meerdere posts moet plaatsen, maar activiteit is zeker wel nodig.
Maak de volgende vergissingen niet
Een Facebook bedrijfspagina kan heel waardevol voor je bedrijf zijn, zolang je het allemaal goed aanpakt. Er zijn ook een aantal don’ts waar je goed rekening mee moet houden. Wij geven je 5 belangrijke missers als het om je Facebook bedrijfspagina gaat.
1. Niet reageren op reacties
Social media zijn geen eenrichtingsverkeer. Je wilt betrokkenheid bereiken, maar dat betekent ook dat je betrokkenheid moet laten zien. Door niet te reageren op reacties weet je al snel een wig te drijven tussen jou en je doelgroep. Dit moet je natuurlijk altijd zien te voorkomen. Reageer altijd op comments en privéberichten, ook als het om negatieve reacties gaat.
2. Je geduld verliezen
Op social media, en zeker op Facebook, zijn veel verschillende mensen te vinden. Met de ene persoon zal het beter klikken dan met de andere persoon. Dit is in het dagelijks leven zo, maar online gaat dit ook zeker op. Het nadeel is wel dat als je op Facebook eens je geduld verliest, dat iedereen hiervan mee kan genieten. Hoe je het ook wendt of keert, als bedrijf ben jij uiteindelijk altijd de gebeten hond. Bewaar dus altijd je geduld en reageer niet vanuit je (verkeerde) emoties.
3. Kwaad spreken over concurrentie
Natuurlijk, je bent niet de grootste fan van je directe concurrent. Het is je alleen niet aan te raden om op Facebook kwaad te spreken over je concurrent. Dit kan je duur komen te staan. Het is respectloos en je verlaagt je naar een niveau waarop je als professional niet gezien wilt worden. Vraagt iemand eens naar je mening over een concurrent? Probeer dit dan altijd op te lossen zonder kwaad te spreken over deze partij. Je zal ervoor beloond worden met waardering.
4. Geen analyses maken
Veel bedrijven maken deze fout. Zij posten, en posten, en posten.. Verder kijken zij nergens naar om. Zo krijg je geen succes op Facebook. Je moet de resultaten van iedere post analyseren om uiteindelijk te kunnen ontdekken wat wel werkt voor jouw bedrijf en wat niet werkt. Dit is belangrijk, vooral omdat het je de mogelijkheid biedt om steeds verder te verbeteren. Zorg dus voor goede metingen en analyses van al je Facebook resultaten.
5. Spammen
Een deel van de bedrijven is van mening dat social media vooral gebruikt moet worden voor het maken van reclame voor je bedrijf. Niets is minder waar. Wanneer we naar het geheel kijken, dan moet ongeveer 80 procent van al je posts over andere zaken gaan. Denk aan het delen van kennis, informatie, tips en adviezen. Slechts 20 procent (maximaal) mag directe reclame zijn. Ga jij spammen door alleen maar te focussen op reclame? Dan kun je het succes op Facebook wel vergeten.
Meer succes met je Facebook bedrijfspagina
Wil jij een optimaal succes bereiken met je Facebook bedrijfspagina? Wij helpen je graag verder. Meld je aan voor een Facebook training die bij je past.