Gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud neemt toe

Door gebruikers gegenereerde inhoud wordt ook wel User Generated Content (UGC) genoemd. In de basis gaat UGC om alle vormen van inhoud die door gebruikers op online platforms worden geplaatst. Zeker op social media is er veel sprake van door gebruikers gegenereerde content. Bedrijven nemen steeds vaker UGC op in hun marketingstrategieën voor sociale media. Het is dan ook zo dat door gebruikers gegenereerde inhoud de bedrijven veel extra succes op kan leveren. Bedrijven die nog geen gebruik maken van door gebruikers gegenereerde content doen er goed aan om hier eens verder naar te kijken.

Wat kan UGC je precies opleveren?

Bedrijven kunnen zeker veel voordeel halen uit het gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud. Merken die UGC gebruiken, hebben gemiddeld 20 procent meer terugkerende bezoekers en 90 procent meer tijd die consumenten op hun websites doorbrengen. Hier komt nog bij dat door gebruikers gegenereerde afbeeldingen maar liefst 81 procent meer kans hebben om te converteren dan afbeeldingen die door het bedrijf zelf worden gepost.

De belangrijkste voordelen van UGC

Er zijn verschillende voordelen aan UGC voor bedrijven. Natuurlijk geven we je graag inzicht in de belangrijkste voordelen. Op de eerste plaats is het gebruik van door gebruikers gegenereerde inhoud financieel veel voordeliger dan traditionele advertenties. Het is dus een mooie optie voor een aantrekkelijke besparing. Een ander belangrijk voordeel is dat UGC meer herkenbaar is. Hier komt nog bij dat UGC merken helpt om  te worden beschouwd als sociaal bewuster en authentieker. Authenticiteit wordt steeds belangrijker voor de consument. Ongeveer 90 procent van de consumenten gaf in 2021 aan dat authenticiteit een rol speelde bij hun winkelbeslissingen, tegen 86 procent in 2017. Consumenten vinden UGC authentieker dan traditionele branding. Ongeveer 92 procent van de consumenten geeft aan dat ze UGC meer vertrouwen dan enig ander type marketinginhoud.

Waar is door gebruikers gegenereerde inhoud het meest effectief?

UGC floreert op Facebook en Instagram, wat ertoe kan leiden dat andere social media platforms in de toekomst UGC gaan opnemen. Op dit moment zien we dat vooral op Facebook veel voordeel wordt gehaald uit de inzet van door gebruikers gegenereerde inhoud. Ongeveer 78 procent van de marketingbedrijven vindt Facebook een effectief marketinginstrument en 70 procent vindt Instagram een ​​effectief marketinginstrument voor UGC.

Zorg voor meer betrokkenheid op social media met UGC

Een aantrekkelijk voordeel van de inzet van door gebruikers gegenereerde inzet is dat je merk wordt gezien als authentieker en sociaal bewuster. Uiteindelijk levert dit je ook meer waardering, meer interactie én meer betrokkenheid op. Je kunt hierdoor op meerdere manieren en op verschillende vlakken succes halen uit UGC. Uiteraard is het ook wel belangrijk om je te blijven focussen op het zelf maken en verspreiden van unieke inhoud. Het gaat om het vinden van de perfecte combinatie. Een social media training bij ons helpt je om het maximale uit al je social media activiteiten te halen. Schrijf je direct in!