DSA voor veiliger social media: wat is het?

DSA is een nieuwe Europese wetgeving die betrekking heeft op social media en waar we het komende jaar mee te maken gaan krijgen. Nog lang niet iedereen weet wat DSA nu precies is en wat het doel van deze nieuwe Europese wetgeving is. In de basis is de wetgeving vooral bedoeld om online platforms veiliger te maken voor alle gebruikers. Wij vertellen je graag meer over wat DSA nu precies is.

Wat is DSA precies?

Laten we beginnen bij het begin, want waar staat DSA eigenlijk voor? DSA is de afkorting van Digital Services Act. We hebben het over een nieuwe wetgeving die het komende jaar binnen de hele Europese Unie actief gaat worden, dus vanzelfsprekend ook in ons land. Op dit moment wordt er in ons land aan de zogenaamde Digital Services Act Observatory gewerkt aan de Universiteit van Amsterdam. De wetgeving heeft als belangrijkste doel om de online veiligheid op digitale platforms te verbeteren. Hierbij worden meerdere zaken aangepakt, waaronder het aanzetten tot zelfbeschadiging en het verspreiden van nepnieuws.

Gebruikers zijn niet verantwoordelijk voor inhoud

Er verschijnt natuurlijk ontzettend veel inhoud op de sociale kanalen. Helaas betekent dat ook dat er inhoud op social media verschijnt die de gebruikers niets goeds brengen. Social media kanalen verschuilen zich op dit moment nog vaak achter hun gebruikers als het gaat om dit soort inhoud. Hier moet de DSA verandering in gaan brengen. Deze wetgeving stelt dat de kanalen zelf de verantwoordelijkheid dragen over wat er wel en niet op hun platform te vinden is als het om inhoud gaat.

Voor wie gaat de nieuwe wetgeving gelden?

Binnen de DSA worden regels opgesteld die gelden voor online platforms. Sociale kanalen die binnen de Europese Unie meer dan 45 miljoen gebruikers hebben, dienen aan de strengste regels van de wetgeving te voldoen. Dit betekent dat alle ‘bekende’ sociale kanalen aan de strengste regelgeving dienen te voldoen. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Twitter, TikTok en YouTube. Alle sociale kanalen hebben het aantal gebruikers moeten doorgeven. Hieruit bleek dat YouTube, met 400 miljoen gebruikers, de grootste is in Europa.

Voldoen aan de nieuwe DSA-wetgeving

Een belangrijke vraag is wat sociale kanalen nu precies moeten doen om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Als eerste moeten de sociale kanalen duidelijke procedures voor klachtafhandeling opstellen, zodat klachten van gebruikers effectief worden behandeld. De sociale kanalen moeten deze procedures én de algemeen geldende wetten naleven en handhaven. Vanuit de wetgeving komen er meer mogelijkheden tot het afdwingen van dit handhaven, vooral omdat er op dit moment onvoldoende bescherming van kinderen bestaat en er te veel misinformatie op social media te vinden is. Daarnaast krijgen de sociale kanalen specifieke zorgplichten ter bescherming van onder meer kinderen, verkiezingen en algemene gezondheid.

Sociale kanalen moeten zelf maatregelen treffen

De sociale kanalen moeten dus zelf in de gaten houden wat er op hun platform te vinden is aan inhoud. Omdat zij ook een zorgplicht opgelegd krijgen vanuit de DSA, zijn ze verplicht om actie te ondernemen wanneer ze schadelijke inhoud tegenkomen. Hierbij kan worden gedacht aan inhoud die aanspoort tot zelfbeschadiging. Sociale kanalen zullen daarom met toezichthouders moeten gaan werken om maatregelen te kunnen nemen wanneer er schadelijke inhoud op het platform verschijnt.

Moet u er als bedrijf rekening mee houden?

De DSA is vooral een wetgeving waar de sociale kanalen zelf mee te maken krijgen. Als bedrijf post je natuurlijk geen schadelijke inhoud en ga je in principe ook niet tegen de regels van een sociaal kanaal in. Dat betekent dat je niet heel bewust met de nieuwe wetgeving aan de slag hoeft. Wel kan het zijn dat algoritmen gaan veranderen en mogelijk moet je daar als bedrijf wel rekening mee houden. Wil jij zeker zijn dat jij het maximale uit je sociale kanalen blijft halen? Volg dan een social media training bij ons. Onze trainingen zijn altijd volledig up-to-date.