E-commerce strategie nog mager bij veel retailers
Het aantal aankopen dat consumenten online doen neemt ieder jaar toen. In 2015 shopte al 71% van de Nederlandse consumenten regelmatig online. Dit is een verdubbeling in slechts 10 jaar tijd. De laatste jaren is dit cijfer nog hoger geworden. Voor retailers is het hebben van een e-commerce strategie dus ontzettend belangrijk geworden. Toch blijkt uit recent onderzoek van Yellowgrape dat in de praktijk deze strategie nog erg mager is bij veel retailers.
Online aankopen blijven groeien
Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat het aantal online aankopen in alle markten aan het toenemen is. Dit zijn de cijfers van 2016 en 2017. Hierin is een duidelijk toenamen te zien.
Geen of halve online strategie
Veel traditionele retailers hebben afgelopen jaren een eerst stap gemaakt naar online. Sommige hebben dit goed aangepakt en zien hun online omzet iedere maand toenemen, maar bij vele blijven zwarte cijfers uit. Dit komt vaak door een onduidelijke e-commerce strategie. De klant van tegenwoordig wil online dezelfde ervaring als offline. Het krijgen en behouden van klanten is online een heel ander speelveld dan in de traditionele winkelstraat.
In dit artikel geven we je een aantal strategische punten die niet mogen ontbreken in je e-commerce of omnichannel strategie om succesvol te zijn. Belangrijk hierbij is dat alle middelen en kanalen naadloos met elkaar moeten samenwerken.
1. Bezorgtijden verder inkorten
Als directeur of marketing manager ga je voor de beste resultaten en cijfers, juist ook online. De klant is koning en je wilt niet dat deze gaat shoppen bij je concurrent. Daarom is het relevant je e-commerce strategie onder de loep te nemen en te verbeteren. Bezorgtijden inkorten is hier een voorbeeld van. Bijna elke webshop hanteert ‘Vandaag besteld, is morgen in huis’. Waarom zou je daarin niet verder gaan? Domino’s pizza maakt er zelfs een echte USP van.
‘Vandaag besteld, vandaag in huis’ is de nieuwste trend. Diverse grote bedrijven experimenten hier al mee. Laat zien wat jouw mogelijkheden zijn en dat je bereid bent verder te denken en te handelen. Natuurlijk brengt deze verzendmethode meer kosten met zich mee, maar als je klanten een snelle levering waarderen, dan kun je deze kans niet laten liggen.
2. Retourneren moet nog gemakkelijker
Bij een succesvolle e-commerce strategie draait het allang niet meer om enkel een goede webshop en kwalitatieve diensten of producten. Het zit hem juist in dat extra beetje service. Het retourproces is veel ondernemers een doorn in het oog. Door het retourproces zoveel mogelijk te automatiseren wordt veel werk uit handen genomen. Waar je nu misschien veel zaken handmatig doorvoert en aanmaakt, kan dit natuurlijk een stuk eenvoudiger en voordeliger door het te automatiseren.
Door de webshop software te koppelen aan je financiële boekhouding, maak je bijvoorbeeld eenvoudig creditfacturen aan. Richt je webshop daarom zo in dat retourneren makkelijker wordt dan ooit. Tip: laat klanten ook niet betalen voor het retour sturen van artikelen. Dit is niet meer van deze tijd.
3. Social media beter inzetten
Een goede e-commerce strategie kan niet compleet zijn zonder een goede social media strategie. Als retailer moet u serious mankracht en geld beschikbaar maken om online aanwezig te zijn. Met goede content val je op en steek je met kop en schouders uit boven de concurrentie. Neem een voorbeeld aan de social media berichten van CoolBlue, KLM en Heineken. Bij veel retailers valt hier nog veel winst te behalen.
Content management en content creatie is een vak apart aan het worden. De populariteit van 360°-video’s en live video-ads neemt toe en is een perfecte manier om de interactie met je doelgroep te bevorderen. In 2018 draait het allang niet meer om slechts geschreven content. Beelden zeggen nu eenmaal meer dan duizend woorden en zijn ideaal om bepaalde producten te promoten aan je relaties. Start met video’s, influential marketing en laat je personeel vloggen!
4. Verbeter het vertrouwen in je webshop
Bezoekers van jouw webshop hechten veel waarde aan de mening van eerdere bezoekers of kopers. Reviews en keurmerken zijn daarom uiterst belangrijk. Vraag klanten pro-actief een berichtje achter te laten hoe ze jouw dienstverlening of producten hebben ervaren. In 2018 draait het nog meer dan voorgaande jaren om de ervaring van de consument. Laat de reviews van klanten terugkomen op verschillende plekken in je site. Uiteraard kan je je social media kanalen hier ook perfect voor gebruiken om reviews te verzamelen.
Maximaal rendement uit je e-commerce strategie
Wil je als retailer het maximale uit je e-commerce strategie halen en alle kanalen optimaal met elkaar laten samenwerken? De e-commerce marketeers van Yellowgrape gaan voor optimaal resultaat. Zowel het bedenken als het uitvoeren van een totaalstrategie kan je aan hen overlaten. Haal meer uit je webshop dan er nu in zit en neem direct contact op met de professionals van Yellowgrape.