Een communicatiestrategie met subliminaal primen: wat is dat?
Bedrijven hebben een communicatiestrategie nodig. Het is belangrijk om veel aandacht te besteden aan de manier van communiceren naar de consument toe. Het is bepalend voor het succes van je bedrijf. Niet ieder bedrijf pakt dit hetzelfde aan. Iedere communicatiestrategie is dan ook anders, maar vaak kunnen er wel overeenkomstige factoren worden teruggevonden in de strategieën die worden toegepast. Tegenwoordig kiezen steeds meer bedrijven voor het toevoegen van subliminaal primen aan de communicatiestrategie, maar wat is het nu precies?
Wat is subliminaal primen?
De term ‘subliminaal primen’, of ‘subliminale priming’, kun je opdelen in twee onderdelen. Het eerste deel is: ‘subliminaal’. Dit betekent dat er in een bepaald medium een boodschap verborgen zit. Een voorbeeld hiervan is als er in een film een kop koffie wordt gezet en het merk koffie wordt in beeld gebracht.
Het tweede deel is: ‘priming’ of ‘primen’. Dit betekent dat mensen door woord- of beeldgebruik worden beïnvloed. De term kan dus het best worden uitgelegd als het beïnvloeden van mensen door een bepaalde boodschap binnen een bepaald medium over te brengen. Subliminaal primen kan een diepe invloed hebben en werd in Amerika door de CIA verboden, omdat het maatschappelijk onverantwoord zou zijn.
Aangetoonde veranderingen in het gedrag
Dat de strategie werkt, is vastgesteld door meerdere onderzoeken. Eén van de onderzoeken is van Burrow, Chen en Bargh. Zij toonden jonge studenten meerdere woorden die allemaal in verband werden gebracht met een hogere leeftijd, ofwel met bejaard zijn. Denk aan woorden zoals ‘geraniums’, ‘grijs’ en ‘bingo’. Vervolgens werd het gedrag van de studenten bestudeerd en het bleek dat de studenten zich na het zien van deze woorden daadwerkelijk gedroegen als oudere personen. De studenten liepen zelfs langzamer na het onderzoek!
Klantengedrag beïnvloeden met subliminale priming
Het is mogelijk om door middel van subliminale priming klanten te beïnvloeden in het gedrag dat zij vertonen, bijvoorbeeld in hun koopgedrag in je webwinkel. Daarnaast kan subliminale priming worden toegepast in fysieke verkooplocaties en binnen de horeca.
Zo werd er een onderzoek uitgevoerd in een vestiging van de McDonald’s. Bezoekers van het restaurant kregen hier onbewust de boodschap van ‘hulpvaardigheid’ mee en het bleek dat zij daadwerkelijk sneller en beter hun eigen rommel opruimden dan de gasten die de boodschap niet hadden meegekregen.
Communicatiestrategie nodig?
We communiceren tegenwoordig veel meer dan voorheen. In het verleden kwamen bedrijven alleen met klanten in contact als de klanten daadwerkelijk naar de winkel toe kwamen of opbelden. De klant was dan eigenlijk al ‘binnen’. In deze tijd is dat natuurlijk wel anders. We communiceren op eindeloos veel manieren en in verreweg de meeste gevallen is de klant nog helemaal niet ‘binnen’ als de eerste communicatie plaatsvindt.
Het is juist daarom heel belangrijk om een optimale communicatiestrategie te hebben, waarbij je bijvoorbeeld ook rekening houdt met het vormgeven van je klantenservice, het inrichten van je blog en het verzorgen van social media.
Kun jij hier wel wat ondersteuning bij gebruiken? Dan helpen wij je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen.