Een goed e-book begint bij je doelgroep
Een goed e-book schrijven is niet eenvoudig. Het kost tijd en energie. Je wilt natuurlijk dat jouw zakelijke e-book een succes wordt en dan is het belangrijk om er echt even goed mee aan de slag te gaan. Belangrijk is dat je eerst werkt aan het ontwikkelen van je buyer persona. Dus, beantwoord de vraag: wie is jouw ideale klant? Schets een profiel dat zo gedetailleerd mogelijk is, zodat je op basis daarvan kunt gaan schrijven.
Wie is jouw buyer persona?
Veel ondernemers weten in grote lijnen wel wie er tot de doelgroep behoren en wie niet. De grote vraag is wel of je het ook in de kleinere lijnen weet. Weet jij precies wie jouw ideale klant is? Weet je hoe oud hij of zij is, waar deze klant woont of hoeveel deze klant verdient op jaarbasis? Deze details verwerk je in je buyer persona, zodat je een optimaal beeld hebt van de persoon voor wie jij het e-book gaat schrijven. Als je niet weet wie jouw lezer is, dan is het ook niet mogelijk om je content goed aan te passen op de lezer. Ga dus altijd eerst aan de slag met het bepalen van je doelgroep en het uitwerken van je buyer persona.
Maak je niche altijd zo klein mogelijk
Het kan natuurlijk goed zijn dat jouw doelgroep bestaat uit meerdere kleinere, specifiekere doelgroepen. Als jij wilt dat jouw zakelijke e-book een succes wordt, dan is het goed om je niche zo klein mogelijk te maken. Zijn er meerdere kleinere doelgroepen te vinden binnen jouw algemene doelgroep? Kies dan voor het aanspreken van één van deze kleinere, specifieke doelgroepen. Hierdoor ben je namelijk beter in staat om je echt tot een heel selectieve groep mensen te wenden. Hier pas je je schrijfstijl op aan, zodat deze lezers echt het gevoel hebben dat zij persoonlijk aangesproken worden. Je kunt altijd besluiten om ook voor de andere, specifieke doelgroepen een e-book te schrijven. Voor elk e-book geldt dat je deze het best kunt schrijven voor een zo klein mogelijke doelgroep.
Een e-book schrijven zonder doelgroep
Waarom is het nu zo belangrijk om eerst je doelgroep te bepalen en dan pas te gaan schrijven aan je zakelijke e-book? Dit is eenvoudig. Als je geen doelgroep hebt waar jij je op focust met je content, dan betekent dit automatisch dat je vanuit je eigen perspectief gaat schrijven. Je schrijft op wat je weet in plaats van wat jouw potentiële klanten willen weten. Daar zit een heel belangrijk verschil in. Wanneer je volledig uit jezelf gaat schrijven, dan maak je automatisch gebruik van vakjargon dat mogelijk niet door iedereen goed begrepen wordt. Ga je een zakelijk e-book schrijven zonder eerst je doelgroep helemaal helder te hebben, dan loop je aan je kansen voorbij en dat is zonde. Neem dus altijd de tijd om je doelgroep vast te stellen, zodat je weet voor wie je het schrijft. Dit helpt je ook om het juiste niveau te bepalen.
Waar ga jij je zakelijke e-book publiceren?
Je hebt je e-book geschreven. En nu? Dan is het natuurlijk tijd om het te publiceren en onder de aandacht te brengen van de juiste mensen. Maar hoe doe je dit? Wij raden je aan om gebruik te maken van de mogelijkheden van een ervaren platform. Skillba is hier een mooi voorbeeld van. Je kunt hier niet alleen je e-book publiceren, maar mensen kunnen het ook direct kopen en veilig afrekenen door middel van iDEAL. Wij kunnen je zeker aanraden om eens nader kennis te maken met alle mogelijkheden van dit platform.