Een persona creëren voor je social media strategie
Eén van de eerste stappen die je zet bij het ontwikkelen van een goede social media strategie is het ontwikkelen van je persona. Het is heel belangrijk om te weten wie je publiek is en het is essentieel om te weten wat zij doen op social media. Op die manier weet je namelijk precies hoe je inhoud moet maken die leuk en interessant gevonden wordt door jouw publiek. Dit vergroot de kans dat je volgers erop reageren en het ook willen delen met hun eigen contactengroep. Een goede persona is van cruciaal belang als je de volgers van social media wilt omzetten in klanten voor je bedrijf.
Wat moet je allemaal weten van je persona?
Het is goed om je persona, dus het profiel van je ideale klant, zo goed mogelijk gedetailleerd uit te werken. Probeer zo veel mogelijk te weten te komen van jouw ideale klant, zoals:
- Leeftijd
- Woon- of werkplaats
- Gemiddeld inkomen
- Functie of actieve branche
- Interesses en hobby’s
Het is belangrijk om je fans, je volgers én je klanten zo goed mogelijk te leren kennen als echte mensen. Wat je op papier hebt staan is je persona, maar in het echte leven gaat het natuurlijk ook om echte mensen. Wees je hier altijd bewust van, zodat je er effectief op in kunt spelen. In de echte wereld zijn jouw persona’s mensen met echte wensen en behoeften. Leer deze kennen en je weet precies hoe je hen kunt targeten en betrekken op social media.
Het verzamelen van gegevens over je persona
Veel ondernemers willen zo snel mogelijk een persona creëren en hier schuilt een gevaar in. Je maakt dan namelijk makkelijk aannames om het profiel van je persona compleet te maken. Maak nooit aannames, maar onderzoek en verzamel de juiste gegevens. Dacht jij bijvoorbeeld dat Facebook het beste netwerk is voor het aanspreken van babyboomers? Dan zal jouw onderzoek je vertellen dat er op Facebook veel meer millennials dan babyboomers aanwezig zijn.
Analyseer social media voor je strategie
Een analyse van social media kan ook een hoop waardevolle informatie opleveren over wie jouw volgers zijn, waar ze wonen en hoe ze omgaan met jouw merk op social media. Met deze inzichten kun je jouw strategie verfijnen en je doelgroep beter targeten. Het bedrijf Jugnoo heeft laten zien dat het de moeite waard is om Facebook Analytics te gebruiken tijdens het onderzoek voor een social media strategie. Dit bedrijf, dat vergelijkbaar is met het bedrijf Uber, ontdekte aan de hand van Facebook Analytics dat 90 procent van hun gebruikers die andere klanten doorverwezen in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar viel. Zij ontdekten ook dat 65 procent van die groep gebruik maakte van Android. Deze informatie werd omgezet in bruikbare gegevens om Facebook advertenties te targeten. Uiteindelijk verlaagde dit de kosten per verwijzing met maar liefst 40 procent.
Start geen social media strategie zonder persona
Het opstellen van een social media strategie gaat niet vanzelf. Je doorloopt meerdere stappen om de strategie effectief en gericht te maken voor jouw bedrijf. Eén van de eerste stappen is het ontwikkelen van een persona. Sla deze stap nooit over, want zonder persona is je social media strategie nooit optimaal succesvol. Kun jij wel wat hulp, ondersteuning en advies gebruiken bij het inrichten van een effectieve social media strategie voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.