Eerst social media, dan acquisitie
Wanneer ondernemers wordt gevraagd naar acquisitie en in hoeverre zij hier aandacht aan besteden, dan geven veel ondernemers toch te kennen dat ze hier wat huiverig voor zijn. Er wordt dan ook vaak gedacht aan koude acquisitie, waarbij mensen zonder reden worden gebeld om hen te laten kennis maken met het bedrijf, het product of bijvoorbeeld de dienst. Veel ondernemers hebben hier moeite mee. Waarom dan niet eerst de aandacht vestigen op social media, om de aandacht van prospects te krijgen, en zo aan de slag te kunnen gaan met warme acquisitie?
Waarom hebben ondernemers moeite met koude acquisitie?
Er zijn meerdere redenen te noemen die ervoor zorgen dat bedrijven tegenwoordig niet zo happig zijn op koude acquisitie. Dit heeft op de eerste plaats te maken met het feit dat we niet meer zo gewend zijn aan telefoneren als voorheen. We doen steeds meer via de mail of WhatsApp bijvoorbeeld, waardoor we het steeds lastiger vinden om de telefoon op te pakken en even een belletje te plegen. Naar onbekenden is dit voor velen nog lastiger, vooral omdat de reactie niet te voorspellen is. Een andere belangrijke reden is wel dat we tegenwoordig te maken hebben met het zogenaamde Bel-me-niet Register.
Warme acquisitie na social media contact
Social media is natuurlijk dé manier om onder de aandacht van prospects te komen. Op LinkedIn kom je makkelijk in contact met gelijkgestemden, via Twitter is het vrij eenvoudig om je merk te presenteren en op Facebook kun je zonder moeite interactie met prospects realiseren. Wanneer je al een tijdje contact met een prospect hebt via social media, dan is het al een stuk eenvoudiger om telefonisch contact op te nemen. We hebben het dan over warme acquisitie. Je kunt makkelijker inschatten hoe iemand gaat reageren als je belt en je hebt uit het eerdere contact op social media ook al wat punten om aan te spreken, waardoor er geen onaangename stilten vallen.
Social media is niet om te verkopen
Wat veel ondernemers vergeten is dat social media ideaal is om producten, diensten, merken of bedrijven te presenteren. Het is bedoeld om prospects aan te trekken en te overtuigen, maar dat social media niet bedoeld is om daadwerkelijk te verkopen. Voor prospects is social media niet bedoeld om te kopen. Wanneer je merkt dat een prospect echt geinteresseerd is, dan wordt het dus tijd om over te stappen naar een andere manier van communicatie om van de prospect een klant te maken. Acquisitie sluit daarmee perfect op social media aan.
Acquisitie uitbesteden
Social media en acquisitie gaan uitstekend samen, maar nog altijd laten ondernemers hier kansen liggen door wel social media aan te pakken, maar het contact via social media niet op te volgen met acquisitie. Natuurlijk kan het zijn dat je hier als ondernemer gewoon geen tijd voor hebt, geen tijd voor vrij wilt maken of dat je er totaal geen gevoel bij hebt. Dan is acquisitie uitbesteden de perfecte oplossing!