Deze emoties scoren het best in social media ads
Als je echt impact wilt hebben op social media, dan is het belangrijk om goed te letten op de emoties die je overbrengt met hetgeen dat je deelt. Er zijn eindeloos veel emoties die je kunt aanspreken in je advertenties en posts. Niet elke emotie is even effectief. Op de eerste plaats is het belangrijk om goed te kijken naar welke emoties goed passen bij het imago van je bedrijf. Daarnaast wil je natuurlijk zeker stellen dat je de emoties aanpast op wat je doelgroep van jou verwacht. Wij bespreken de emoties die het best scoren op social media.
Geluk en blijdschap
Geluk en blijdschap liggen dicht bij elkaar en worden dan ook vaak samengepakt in een enkele post of advertentie. Goed nieuws reist snel, zeggen ze wel eens. Dat is absoluut waar. Als jij geluk en blijdschap in je social media-inhoud verwerkt, dan zorgt dit gegarandeerd voor meer shares. Positieve inhoud is dé soort inhoud die het snelst verspreidt via social media, dus dit is zeker iets om altijd in je achterhoofd te houden bij het creëren van je inhoud. Als iemand gelukkig is, dan hebben we de neiging om die emotie te spiegelen. Dit leidt ertoe dat mensen graag inhoud delen die hen aan het lachen maakte.
Verdriet en somberheid
Het compleet tegenovergestelde van geluk en blijdschap. Toch betekent dit niet dat je er geen indruk mee kunt maken. Integendeel. Ook posts en advertenties die verdriet en somberheid overbrengen doen het op social media erg goed. Waarom? Omdat die emoties ervoor zorgen dat we ons inleven en verbinden. Nu denk je misschien dat er helemaal geen bedrijven zijn die voordeel kunnen halen uit het verspreiden van verdriet en somberheid. Toch zijn er veel bedrijven die hier juist hun voordeel mee doen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de zielige, ontroerende boodschappen van dierenbeschermingsorganisaties als zij vragen om donaties.
Angst en verrassing
Deze emoties zijn bijna tegenovergesteld aan elkaar, maar wekken dezelfde reactie op bij mensen. Zowel angst als verrassing zorgt ervoor dat mensen zich willen vastklampen aan wat comfortabel is. Je zou misschien denken dat het overbrengen van dit soort emoties juist zorgt voor het creëren van een negatief gevoel tegenover een merk, maar het tegendeel is waar. Het overbrengen van angst of verrassing zorgt juist voor een verhoging van de merkloyaliteit. Het opwekken van angst zorgt er juist voor dat mensen een bedrijf zien als enig lichtpuntje in een donkere wereld. Mensen zullen sneller op deze merken vertrouwen als zaken slechter worden.
Passie en woede
Eveneens twee emoties die lijnrecht tegenover elkaar staan en toch hetzelfde effect bereiken op social media. Zowel woede als passie is een sterke emotie, en precies dat is wat het succes oplevert. Mensen houden van sterke emoties, al willen we dat niet altijd toegeven. Posts die woede in ons oproepen lijken altijd te ‘dwingen’ om erop te reageren. Ditzelfde gebeurt eigenlijk wanneer er veel passie wordt uitgestraald. Inhoud die opzettelijk passie of woede oproept, heeft een grotere kans op meer views én op viraal gaan. Natuurlijk moet je wel altijd oppassen dat je geen ‘sociale grenzen’ overschrijdt. Dit kan je bedrijf namelijk wel schaden.
Maak slim gebruik van emoties op social media
Emoties doen meer op social media dan je misschien zou denken. Wanneer je als bedrijf echt indruk wilt maken op je doelgroep, dan is het altijd belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan het slim gebruiken van de juiste emoties. Wil jij meer resultaat halen uit je social media inspanningen? Volg dan eens een social media training bij ons.