Hoe werkt emotionele marketing op social media?
Emotionele marketing is een vorm van marketing die we steeds vaker tegenkomen op social media. Voorheen zagen we vooral nog veel ‘schreeuwerige’ advertenties, platte boodschappen en puur zakelijke reclame. In deze tijd is dat wel anders. Het zakelijke is vrijwel verdwenen op de sociale kanalen. Je valt een beetje buiten de boot als je jouw doelgroep nog met ‘u’ aanspreekt, tenzij je specifiek een seniorendoelgroep hebt. Statische promotie heeft plaatsgemaakt voor emotionele marketing op social media. Wat is het en hoe ga je ermee om?
Wat is emotionele marketing op social media?
Zoals de naam het al doet vermoeden draait emotionele marketing op social media vooral om het gebruiken van emoties. Deze emoties gebruik je om ervoor te zorgen dat je publiek je opmerkt, je onthoudt, deelt en koopt. Emotionele marketing maakt meestal gebruik van een enkele emotie, zoals geluk, verdriet, woede of angst, om een reactie van de consument uit te lokken.
Waarom werkt emotionele marketing zo goed?
Een belangrijke vraag is misschien wel waarom emotionele marketing op social media zo goed werkt. Dit heeft vooral te maken met dat iedereen geraakt kan worden door emoties. Mensen voelen nu eenmaal, allemaal, al zouden we in sommige situaties nog zo graag willen dat we dat niet zouden doen. Het gevoel kun je eigenlijk niet uitschakelen en dat betekent dat het gevoel een niveau is waarop iedereen bereikt kan worden.
Dit is de belangrijkste reden waarom emotionele marketing zo goed werkt, maar er zijn meer redenen. Met emotionele marketing kun je bijvoorbeeld een diepere indruk achterlaten, kun je sneller een band opbouwen en kun je sterker stimuleren om actie te ondernemen.
Mensen vertrouwen eerder op hun hart
Sommige beslissingen neem je met je hart, sommige beslissingen neem je met je hoofd. Vaak werken de twee samen, maar dit is zeker niet altijd het geval. Wanneer je hoofd iets anders zegt dan je hart, dan is de kans groot dat je uiteindelijk de beslissing neemt op basis van je hart, dus je gevoel. Dit is precies wat er aan de basis van emotionele marketing op social media ligt. Emotionele marketing helpt mensen om de aankoopbeslissing uiteindelijk te nemen met hun hart. Dat is de kracht van emotionele marketing.
Prestaties van emotionele inhoud
Studies tonen aan dat mensen vertrouwen op emoties in plaats van op informatie om beslissingen te nemen. Het is de emotionele reactie ergens op dit uiteindelijk leidt tot de volgende handeling. Maar hoe goed presteert emotionele inhoud nu wanneer we het vergelijken met niet-emotionele inhoud. Dan zien we dat puur emotionele inhoud bijna dubbel zo goed presteert als niet-emotionele inhoud. We hebben het dan over 31 procent tegenover 16 procent. Dit bewijst dat emotionele marketing op social media werkt.
Je prestaties op social media verbeteren
Er zijn bedrijven die vanaf het eerste moment succes bereiken op social media. Anderzijds zijn er ook bedrijven die eindeloos investeren en nog altijd geen succes halen uit de sociale kanalen. Dit kan zijn omdat er geen emotie wordt overgebracht. Emotionele marketing helpt mensen om beslissingen te nemen met hun hart, dat eenvoudigweg meer invloed heeft op beslissingen dan het verstand. Wil jij je prestaties op social media verhogen? Dan helpen wij je graag verder. Volg eens een social media training bij ons.