Experimenteert LinkedIn met verkapte native ads?

Is het jou ook opgevallen dat er steeds meer ‘verhaaltjes’ op LinkedIn voorbij komen die eigenlijk helemaal nergens over gaan, maar die wel worden beloond met honderden of zelfs duizenden likes en comments? Als je erop gaat letten, dan zie je dat deze trend van Facebook is overgewaaid naar LinkedIn.

Het smartlappenfestijn van Facebook

Je kent ze vast wel van Facebook; een zielige foto met een treurig verhaal en het verzoek om te liken of delen, want ‘1 like = 1 prayer’. Nooit gezien? Dan ken je vast de wijze levenslessen wel die op slimme wijze worden gelinkt aan een merknaam of een bedrijfsnaam. Het aandoenlijke verhaal van een arme jongen die na eindeloos veel tegenslagen vijftien jaar later miljonair zit te zijn in zijn veel te dure auto (zie ook onze foto).

facebook-succes-stories

Hij had natuurlijk nooit kunnen dromen dat hij zo’n auto kon kopen bij topdealer A of B. Het lijkt erop dat dit soort zaken ook steeds meer op LinkedIn gaan verschijnen en, laten we eerlijk zijn, die horen daar niet!

Niet gesponsorde updates

Op LinkedIn krijgen we natuurlijk de gesponsorde updates te zien. Deze hebben, vanzelfsprekend, meer likes en comments dan de gemiddelde update. Het vreemde is dat de treurige verhalen die nu zoveel likes en comments krijgen niet gesponsord zijn. Dat is gek, want hoe komt zo’n verhaal, dat vaak compleet verzonnen is, dan aan zoveel respons? Het gaat immers niet op een update van Company Pages maar om een persoonlijke update.

sluikreclame-op-linkedin

Diverse kenners hebben hier de gedachten eens op losgelaten en zijn tot de conclusie gekomen dat het heel goed mogelijk is dat LinkedIn aan het experimenteren is met verkapte native ads.

Verkapte native ads?

Het maken van een persoonlijke update met een bijzonder verhaal waarin op stiekeme wijze een sterke link wordt gelegd naar een product, een merk of een bedrijf. Het valt bijna niet op, maar het is wel aanwezig. Ken je die medewerker van McDonalds niet, die bij Zodiac Casino binnen een minuut miljonair werd? De medewerker heeft financieel zwaar te leiden, maar een spelletje van een euro lost alles op! Fantastisch, ware het niet dat de medewerker er elk uur anders uitziet. Dit zijn verkapte native ads.

Het lijkt een gewone persoonlijke update, maar op slinkse wijze wordt er verband gelegd met een bedrijf of een merk. Het zou volgens de analisten heel goed mogelijk zijn dat LinkedIn dit toelaat, omdat het netwerk aan het experimenteren is met verkapte native ads. In dit geval komt LinkedIn binnen no time vol zogenaamde voodoo marketing te staan.

LinkedIn spreekt tegen

LinkedIn zelf geeft aan dat de betreffende zielige verhalen op zijn gevallen en dat er alles aan wordt gedaan om dit in de toekomst te voorkomen, gelukkig. We moeten er dan ook vanuit gaan dat de kenners in dit geval verkeerd zitten en dat LinkedIn niet meegaat in de trend die op Facebook natuurlijk wel gewoon toegestaan is.