Ben jij een expert in jouw vakgebied? Schrijf dan een zakelijk boek
Als ondernemer of deskundige weet jij alles over jouw vakgebied. Wil je deze kennis delen met meer dan alleen je eigen klanten? Schrijf dan eens zakelijk boek. Je kunt jouw eigen zakelijke boek gebruiken als marketingmiddel om jouw kennis te delen, nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te houden. Wil jij een zakelijk boek schrijven en uitgeven? In dit artikel leggen we je uit hoe je dit aanpakt.
Hoe schrijf je een zakelijk boek?
Een zakelijk boek is niet zomaar geschreven. Je zult er tijd en energie in moeten stoppen. We hebben een aantal praktische tips voor je op een rijtje gezet. Pas deze toe en je zult zien dat je je boek steeds meer vorm begint te krijgen.
1. Bepaal het doel
De reden waarom je het boek schrijft moet duidelijk zijn voor je begint met schrijven. Is het een informatief boek waarmee je jouw kennis wilt overbrengen aan vakgenoten of wil je jouw expertise laten zien aan potentiële klanten? Het is belangrijk om hier van tevoren over na te denken, zodat de invalshoek van jouw zakelijke boek duidelijk is.
2. Kies de doelgroep
Wie is jouw doelgroep? Schrijf je voor vakgenoten? Dan is jargon logisch. Schrijf je voor potentiële klanten? Dan is het belangrijk dat zij snappen waar je het over hebt en gebruik je begrijpelijke taal. Met andere woorden: schrijf in de taal van de lezer.
3. Schrijf het boek met een vaste routine
Zorg dat je een vaste routine hebt voor het schrijven van jouw zakelijke boek. Maak tijd vrij in je agenda op vaste tijdstippen. Of dit nu in de ochtend, middag, avond of het weekend is blok die tijden en start met schrijven.
4. Laat het boek redigeren
Als jij denkt dat jouw boek klaar is, laat het redigeren door een ander. Dit kan door je door en professional laten doen of iemand die je kent met goed taalgevoel. Zo weet je zeker dat jouw boek leesbaar is en geen taalfoutjes bevat.
5. Vormgeving
De inhoud is klaar, nu is het tijd voor de opmaak. De vormgeving is de verpakking waarin je jouw zakelijke boek presenteert. Het is niet voor niks dat men zegt dat eerste indrukken belangrijk zijn. Dat geldt ook voor boeken! Een cover en vormgeving die de aandacht trekt en past bij het verhaal dat je wilt delen is belangrijk om de juiste mensen aan te trekken. Zorg dat de cover matcht met de inhoud van je boek.
6. Distributie
Hoe ga jij jouw zakelijke boek drukken? Ga je het gratis weggeven aan klanten? Wil je het online verkopen? Of wil je dat het in de boekhandel in de schappen komt te staan? Bepaal wat voor jou een goede eerste oplage is van jouw zakelijke boek en begin met drukken.
7. Vieren
Jouw boek is klaar, gedrukt, uitgegeven en dit ga je vieren. De lancering van het boek kun je gebruiken als moment om jouw zakelijke boek onder de aandacht te brengen op sociale media of in je omgeving.
Uitgeven zonder uitgever
Voel jij je geïnspireerd om te starten met het schrijven van jouw eigen zakelijke boek? Ga aan de slag! Voor je het weet heb jij je eigen zakelijke boek geschreven en uitgegeven. En wist je dat je daarvoor niet afhankelijk bent van een uitgever? Je kunt eenvoudig online zelf je boek laten drukken en uitgeven. Op die manier heb je het hele proces in de hand en bespaar je veel kosten.