Facebook Animate: wat kun je ermee?
Facebook Animate, ofwel Facebook Animatie, is een functie die het sociale platform inmiddels al enkele weken heeft uitgerold. Voor bedrijven zou Facebook Animatie zeker een interessante optie kunnen zijn, maar wat kunnen we er nu precies mee en wat mag je ervan verwachten? Wij vertellen je meer over Facebook Animatie in deze blog.
Facebook Animate wordt toegevoegd aan Stories
We kennen natuurlijk allemaal de functie Stories wel van Facebook. Toch blijft deze functie het op Instagram een stuk beter doen dan op Facebook. Op zich natuurlijk geen ramp, omdat beide sociale kanalen van Mark Zuckerberg zijn, maar het is wel een reden om te sleutelen aan de Stories functie van Facebook. Instagram maakt namelijk onderdeel uit van Facebook en het idee is dat Facebook altijd bovenaan zou moeten blijven staan. Daarom heeft Facebook besloten om de Animate functie aan Stories toe te voegen.
Wat kun je met de Facebook Animate functie?
Facebook Animate is een functie, waarmee gebruikers basisbewegingen, van verschillende typen, aan stilstaande beelden kunnen toevoegen. Je kunt stilstaande beelden dus op een bepaalde manier in beweging laten komen. Dit doe je door gebruik te maken van de zogenaamde modi die hiervoor zijn ingericht. Er zijn vier verschillende basismodi die je toe kunt passen:
- Stuiteren
- Pan
- In zoomen
- Uitzoomen
Iedere basismodi biedt meerdere mogelijkheden
Er zijn dus vier basismodi waar je gebruik van kunt maken, maar deze modi op zich bieden weer extra mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld drie verschillende ‘stuiter-modi’ toe te passen die elk op een andere manier de presentatie van het stilstaande beeld veranderen. In de Pan-modi is het mogelijk om zelf te kiezen in welke richting de beweging wordt ingezet, terwijl je bij het in- en uitzoomen bijvoorbeeld zelf de snelheid in kunt stellen.
Hoe interessant is Facebook Animate voor bedrijven?
In principe is deze functie zeker wel interessant. We hebben het hier op de eerste plaats over een eenvoudige manier om een animatie toe te voegen aan je verhaal. Het hoeft je niet veel (extra) tijd te kosten, dus het is een makkelijke optie die de presentatie aantrekkelijker maakt. Je kunt dus meer opvallen wanneer je gebruikmaakt van Facebook Animate. Met alle gemak maak je een in het oog springende, aantrekkelijke presentatie en precies dat maakt Facebook Animate interessant voor bedrijven.
Meer nieuwe functies in aantocht
Op dit moment wordt Facebook Animate al getest door diverse groepen op internationaal niveau. De verwachting is dat iedereen er op relatief kortetermijngebruik van kan maken. Facebook Animate is de eerste tool in een complete stroom nieuwe tools die zal worden toegevoegd aan zowel Facebook als Instagram. Zo is Facebook op dit moment ook een ‘mood-functie’ aan het testen voor Facebook Stories. Hierbij worden vooral de populaire GIFjes aangesproken. Daarnaast wordt overwogen om Facebook Stories 72 uur actief te laten blijven in plaats van de huidige 24 uur.
Facebook Stories zijn de toekomst
Facebook zelf is er zeker van: Facebook Stories zijn de toekomst. Op dit moment zijn de Stories op dit platform nog niet ‘booming’, maar Mark Zuckerberg ziet hier snel verandering in komen. Door alle nieuwe functies die toe worden gevoegd zou Stories aantrekkelijker moeten worden, zeker ook voor bedrijven. Met de komst van de nieuwe tools hoopt Facebook de bedrijven dan ook extra te stimuleren om aan de slag te gaan met Facebook Stories.
Ben jij al klaar voor Facebook Animate?
Facebook Animate biedt weer nieuwe mogelijkheden om de doelgroep effectief te bereiken. Ben jij al klaar om aan de slag te gaan met Facebook Animate, of ben je eigenlijk nog een plan aan het uitwerken om Facebook meer te laten spreken voor je bedrijf? In dit laatste geval helpen wij je natuurlijk graag. Volg bijvoorbeeld eens een Facebook training bij ons.