Je Facebook bedrijfspagina instellen; de voorkeursdoelgroep
Succes boeken op Facebook begint natuurlijk met het juist instellen van alle zaken op je Facebook bedrijfspagina. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk om je voorkeursdoelgroep juist in te stellen, zodat je ook daadwerkelijk jouw target group op Facebook aan kan spreken.
Facebook helpt met het bereiken van je target group
Je target group, ofwel je doelgroep, is natuurlijk ook op Facebook te vinden. Om helemaal zelf uit te zoeken waar deze doelgroep zich bevindt, of eigenlijk wie hier direct toe behoort, is onbegonnen werk. Het kost teveel tijd en eigenlijk kom je er nooit helemaal uit. Daarom kan je een voorkeursdoelgroep instellen op je Facebook bedrijfspagina. Door dit te doen helpt Facebook je om je doelgroep te bereiken. Dit doet Facebook door jouw bedrijfsprofiel aan mensen te tonen die binnen jouw voorkeursdoelgroep vallen.
De volg-suggesties van Facebook
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen. Midden in de tijdlijn zie je ineens een blok van Facebook staan met aanbevolen bedrijfspagina’s. Dit zijn de zogenaamde volg-suggesties. Als je deze te zien krijgt in je persoonlijke tijdlijn, dan betekent dit dus eigenlijk dat jij binnen de target group van een ander bedrijf valt. Zo werkt dit andersom dus ook. Als jij je voorkeursdoelgroep instelt, dan krijgen de personen die in deze groep vallen vanzelf een volg-suggestie met een vermelding van jouw bedrijfspagina. Dit gebeurt ook wel als je geen voorkeursdoelgroep instelt, maar dan krijgen ook mensen die je niet direct aan wilt spreken de suggestie te zien. Dit levert je aanzienlijk minder op.
Hoe zit het met de vindbaarheid?
Vaak wordt er gedacht dat het instellen van een voorkeursdoelgroep ten koste gaat van de vindbaarheid in Facebook. Dit komt vanuit de gedachte dat het enkel nog de bedoeling is om de doelgroep te bereiken, waardoor mensen die niet tot deze groep behoren ook minder snel op de bedrijfspagina terecht komen door ernaar te zoeken. Dit is niet waar. Er verandert niets aan de vindbaarheid binnen Facebook als je de voorkeursdoelgroep instelt.
Hoe stel je de voorkeursdoelgroep in?
- Ga naar je bedrijfspagina
- Klik op ‘pagina instellingen’
- Klik op ‘Voorkeursdoelgroep van pagina’ (in het menu aan de linkerzijde)
- Geef een locatie aan om landen, provincies of steden uit te sluiten of op te nemen
- Geef aan op welk leeftijdsprofiel jij je wilt richten
- Geef aan of je mannen, vrouwen of beide wilt bereiken
- Selecteer de interesses die relevant zijn bij jouw bedrijfspagina
- Geef aan welke taal de hoofdrol speelt op jouw bedrijfspagina
- Even de wijzigingen opslaan, en klaar!
Meer Facebook tips?
Onze Facebook training zit boordevol tips voor online succes met je zakelijke Facebook page. Wil je eerst meer informatie? Je kan natuurlijk altijd even contact met ons opnemen.