Facebook en Instagram gaan AI-content labelen
Alle sociale mediakanalen staan tegenwoordig vol met AI-content. We zien niet alleen steeds meer foto’s verschijnen die met behulp van een AI-tool zijn gemaakt, maar er komen ook video’s en bijvoorbeeld spellen voorbij die door AI zijn gegenereerd. In veel gevallen gaat het om gewoon mooie plaatjes of indrukwekkende video’s die weinig kwaad doen, maar in andere situaties wordt de AI-content gebruikt om nepnieuws te verspreiden. Het wordt steeds moeilijker om met zekerheid te zeggen of content door een mens of een AI gemaakt is. Daarom hebben Facebook en Instagram besloten om de AI-content te gaan labelen.
Veel discussies over echtheid van beeldmateriaal
Misschien is het je al opgevallen. Er ontstaan soms eindeloze discussies over foto’s of video’s die op social media verschijnen. Een deel van de mensen gaan ervan uit dat het beeld echt is, een ander deel is van mening dat de content door een AI is gegenereerd. Op deze manier kunnen soms behoorlijk verhitte discussies ontstaan. Het is vooral Facebook ook opgevallen dat mensen elkaar makkelijker pesten, disrespectvol behandelen, beledigen en discrimineren als resultaat van de discussie. Onlangs heeft Facebook nog meerdere gebruikers benaderd met een vragenlijst over hoe vaak zij dit voor zien komen op het sociale kanaal. Voor de sociale kanalen is het nu tijd om actie te ondernemen tegen de AI-gegenereerde beelden.
Verspreiding van nepnieuws door AI-gegenereerde beelden
We hebben natuurlijk al jarenlang te maken met nepnieuws dat via social media wordt verspreid. De sociale kanalen proberen dit al lange tijd volledig uit te sluiten, maar voor de gebruikers van social media wordt het lastiger om nepnieuws te onderscheiden van echt nieuws. Dit heeft vooral ook te maken met het feit dat AI-gegenereerde foto’s er tegenwoordig al behoorlijk echt uitzien. Verkiezingen, zowel binnen de Europese Unie als de Verenigde Staten, zijn bijvoorbeeld vaak onderwerp van AI-gegenereerde beelden. Zo werd eerder een foto van Donald Trump verspreid waarop te zien was dat hij op agressieve wijze werd gearresteerd. Deze foto heeft veel veroorzaakt en zag er dan ook zeer echt uit, maar bleek toch door een AI-tool te zijn gemaakt. Er was niets van waar.
Veel zorgen om AI-content op social media
Veel mensen hebben hun zorgen over de grote hoeveelheid AI-content op social media al geuit. De sociale kanalen merken dan ook dat de gemoederen steeds vaker hoog oplopen en dat er ernstige situaties ontstaan als gevolg van visuele content die simpelweg niet echt is. Facebook en Instagram vallen allebei onder het bedrijf Meta, en vanuit het bedrijf worden nu stappen ondernomen om de grote hoeveelheid AI-content terug te dringen en vooral ook duidelijk te maken wanneer beelden niet echt zijn. Beelden die door AI-tools zijn gegenereerd zullen dus niet van de sociale kanalen verdwijnen, maar zullen wel worden gemarkeerd als AI-content, zodat hier geen discussies meer over hoeven te ontstaan.
Een duidelijke waarschuwing voor AI-beelden
Op dit moment verwijderen Facebook en Instagram veel AI-content in een poging vervelende gevolgen en nare discussies te voorkomen. Nu AI-beelden het in hoeveelheid gaan winnen van de echte beelden, moeten de sociale kanalen het anders aan gaan pakken. Het is eigenlijk geen haalbare kaart meer om nepbeelden te verwijderen. Daarnaast zijn er ook veel prachtige beelden, die door AI zijn gegenereerd, maar die zeker wel het bekijken waard zijn. Daarom heeft het bedrijf Meta besloten dat alle AI-beelden van een label voorzien gaan worden. Je kunt dit zien als een watermerk. Op deze manier wil Meta de gebruikers van Facebook en Instagram waarschuwen voor AI-beelden.
Watermerken zichtbaar vanaf mei 2024
AI-tools kunnen niet alleen beelden maken, maar bijvoorbeeld ook geluidsfragmenten. Zo heb je misschien al wel de opname voorbij horen komen waarop Thierry Baudet een liedje van K3 zingt. Ook dit fragment is door AI in elkaar gezet. Voor velen was dit wel duidelijk, maar een duidelijke waarschuwing was er nog niet. Facebook en Instagram laten weten dat alle soorten AI-content, van beelden tot geluidsopnames, vanaf mei 2024 worden voorzien van een watermerk. Door dit watermerk aan de AI-content toe te voegen, willen de sociale kanalen minder vaak nepbeelden en -opnamen verwijderen. We zullen hier dus vooral méér mee te maken gaan krijgen in de toekomst.
Wel of geen AI-content aan posts toevoegen?
Als bedrijf ben je misschien ook al aan de slag gegaan met AI-tools voor het genereren van posts of mooie beelden. Een belangrijke vraag is wel of het voor bedrijven slim is om AI-gegenereerde content te blijven posten. Je kunt als bedrijf zeker gewoon AI-gegenereerde content blijven plaatsen op social media. Je kunt alleen niet meer ‘doen alsof’ je de beelden zelf hebt gemaakt. Het is dus een overweging. Wil jij tijd besparen met het gebruik van een AI-tool? Leer dan tijdens onze AI-training hoe je maximaal voordeel haalt uit AI-tools. Meld je vandaag nog aan!