Facebook gaat minder gesponsorde berichten tonen
Het zijn niet alleen de berichten van je vrienden die in je tijdlijn verschijnen. Tussen deze ‘gewone’ berichten staan ook veel gesponsorde berichten en dat vinden gebruikers niet leuk. Facebook pakt deze ontevredenheid in het voorjaar van 2015 aan.
Wat zijn gesponsorde berichten?
Gesponsorde berichten zijn geen reclame. Waar advertenties aan elke gebruiker getoond kunnen worden, worden promotionele berichten geplaatst door pagina’s die de gebruiker zelf volgt. Toch voelt het voor veel gebruikers wel als reclame. Het bericht kan bijvoorbeeld een lezer aanmoedigen een product te kopen of een app te installeren.
Minder gesponsorde berichten op Facebook
Facebook heeft enorm veel gebruikers, alleen al in Nederland hebben zo’n 8,6 miljoen mensen een profiel. Onder die gebruikers houdt Facebook tevredenheidsenquêtes. Uit recent onderzoek is gebleken dat gebruikers de promotionele berichten vervelend vinden en ervaren als reclame.
Wat gaat er veranderen?
Vanaf begin 2015 gaan er minder gesponsorde berichten komen. Facebook benadrukt dat er geen reclame voor in de plaats komt. Wel gaat Facebook proberen de posts die je te zien krijgt zo relevant mogelijk te maken.
Promoten op Facebook, kan mijn bedrijf dat ook?
Social media, waaronder ook zeker Facebook, kan een erg belangrijke rol spelen in het bereiken van klanten. Met een goed geplaatst bericht kunt u in één klik een heleboel mensen bereiken. Bij ons kun je een Facebook training volgen en leren hoe je optimaal kunt adverteren op Facebook.