Facebook: Like, Share & Win levert niets meer op

Is het jou ook opgevallen dat er de laatste tijd aanzienlijk minder Like, Share & Win plaatjes voorbij komen op je Facebook account? Dit heeft alles te maken met het feit dat Facebook heeft besloten de algoritmes aan te passen, waardoor deze acties nutteloos zijn geworden.

Algoritmes van Facebook halen branded content onderuit

Facebook heeft besloten om de algoritmes op die manier aan te passen dat de welbekende Like, Share & Win posts gewoonweg niet meer onder de aandacht worden gebracht. Het is namelijk zo dat mensen die hieraan meedoen in feite niet echt interesse hebben in het bedrijf of het merk, maar alleen interesse hebben in het cadeau. Het gaat om het verzamelen van likers en dit wil Facebook verbannnen.

Ook clickbaits worden geweerd op Facebook

We kennen ook allemaal de zogenaamde clickbaits wel. Door een (vaak) zielig verhaal slechts half te tonen worden mensen gelokt naar een andere pagina, waarop eigenlijk heel iets anders tevoorschijn komt. Ook zijn er clickbaits waarbij iets heel bijzonders in de titel wordt weergegeven, waardoor iedereen wil weten wat er nog meer te lezen valt. Ook dit soort zaken moeten van Facebook verdwijnen en Facebook is hier dan ook actief mee bezig.

Waarom geen branded content meer?

In bovenstaande gevallen gaat het natuurlijk om branded content en Facebook is van mening dat dit gewoonweg slechte promotie is die op een verkeerde manier wordt ingezet om likers aan te trekken. Dit wil Facebook niet hebben, en vanuit de kant van Facebook is dit ook goed te begrijpen. Het zijn namelijk juist deze acties die voor veel activiteit zorgen en die vaker ook wel iets voor de ondernemer opleveren, al is het lang niet altijd noemenswaardig. Facebook ziet natuurlijk veel liever dat je gaat betalen voor de Facebook ads. Van alle branded content wordt nu nog geen drie procent meer onder de aandacht gebracht op Facebook wanneer het gaat om de organische kant van het sociale netwerk. Dit is dus direct ook de moeite niet meer voor ondernemers.

Dus, we gaan adverteren!

Facebook biedt steeds meer manieren om effectief te adverteren op het platform. Er zijn nu mogelijkheden voor iedere ondernemer, groot en klein, met een groot en een klein budget. Door alle acties, clickbaits en andere branded content van het netwerk te verbannen, voor zover Facebook daar de hand in heeft, wil Facebook ondernemers aansporen om betaald te gaan adverteren.

Facebook training

Een effectieve advertentie op Facebook is voor iedere ondernemer haalbaar. Wil jij op een goede manier aan de slag gaan met Facebook ads, zodat je investering daadwerkelijk iets oplevert? Volg dan eens een Facebook training!