Facebook maakt aanpassingen voor meer merkveiligheid
Merkveiligheid is natuurlijk heel belangrijk op social media. Als bedrijf zet je je in om succes te behalen via de sociale kanalen. Veel bedrijven betalen hier ook voor, bijvoorbeeld voor de weergave van advertenties. Als bedrijf wil je dan wel zeker zijn dat je waar voor je geld krijgt en dat social media op de juiste manier met je ads omgaan. In het verleden is dit al vaker mis gegaan en dat zorgt ervoor dat Facebook nu meer aandacht gaat schenken aan merkveiligheid.
Gebrek aan merkveiligheid kost YouTube miljarden
Dat merkveiligheid belangrijk is – en een gebrek daaraan veel geld kan kosten – ontdekte YouTube al in 2017. Het sociale kanaal verloor miljarden euro’s omdat grote merken de hand op de knip hielden als het ging om YouTube uitgaven. Er bleek namelijk te weinig aandacht te worden besteed aan merkplaatsing. YouTube staat vol prachtige video’s, maar helaas ook vol extremistische, haat verspreidende inhoud. De grote merken waren bang dat hun advertentie zou worden getoond naast dergelijke, negatieve inhoud en stopten met het adverteren op YouTube. Het kanaal heeft natuurlijk direct actie ondernomen en garandeert nu een goede merkveiligheid.
Facebook gaat meer aandacht besteden aan merkveiligheid
Het YouTube verlies van miljarden euro’s is natuurlijk niet onopgemerkt gebleven. Facebook ging in 2017 direct aan de slag om meer merkveiligheid te kunnen garanderen. Nu, in 2019, heeft Facebook meerdere hulpmiddelen aangekondigd op het vlak van merkveiligheid. Bedrijven kunnen beter bepalen wanneer hun advertenties weer worden gegeven. Een diepgaande controle en specificatie bij advertentieplaatsing gaat bijdragen aan het verhogen van de merkveiligheid. Facebook geeft aan dat er een hele reeks maatregelen is gerealiseerd.
Om wat voor maatregelen gaat het precies?
Zoals gezegd zijn er heel wat maatregelen getroffen door Facebook en zullen meerdere nieuwe functies worden doorgevoerd om de merkveiligheid te verhogen. Onder de maatregelen vinden we onder meer een nieuw gedeelte binnen Business Manager / Ads Manager. Hier kunnen merken blokkeerlijsten maken, leveringsrapporten krijgen en voorraadfilters inzetten op accountniveau. Er komen bijgewerkte leveringsrapporten waarmee adverteerders kunnen zoeken op uitgever of account ID zonder het rapport te hoeven downloaden. Daarnaast zal er ook informatie op inhoudsniveau worden toegevoegd.
Samenwerkingen voor meer merkveiligheid
Facebook heeft door de jaren heen geleerd dat het sociale netwerk niet alles alleen kan oplossen. Daarom zijn er nieuwe samenwerkingen gerealiseerd. Zo gaat Facebook samenwerken met Zefr, een merkveiligheidspartner die ervoor zal gaan zorgen dat de merkveiligheidstools worden geoptimaliseerd. Zefr wordt lid van DoubleVerify, Integral Ad Science en OpenSlate.
Witte lijsten op Facebook
Uiteindelijk is het de bedoeling dat er zogenaamde witte uitgeverslijsten voor Instream advertenties en het doelgroep netwerk op Facebook komen. Adverteerders krijgen zo de mogelijkheid om de soorten inhoud op hun witte lijst te plaatsen voor de InStream videoadvertenties. De nieuwe maatregelen zullen adverteerders extra zekerheid bieden, waardoor ze alle betreffende associaties kunnen vermijden, terwijl ook de targeting opties voor hun doelgroepen worden verbeterd. Kortom, meer merkveiligheid op Facebook voor alle ondernemers!
Slim aan de slag met Facebook
Ben jij nog niet actief op Facebook met je bedrijf, of ben je wel actief maar haal je er onvoldoende voordeel uit? Dan kan onze Facebook training je helpen! Wij leren je hoe jij het maximale uit Facebook haalt voor jouw bedrijf. Benieuwd? Schrijf je dan direct in voor onze training!