Facebook lanceert eigen versie van Reels
Instagram Reels kennen we natuurlijk al een tijd en we mogen wel zeggen dat het een populaire functie is. In het afgelopen jaar hebben de Instagram Reels hogere betrokkenheidspercentage gegenereerd dan de meeste andere inhouds indelingen op het platform. De best scorende merken wisten tot wel 67% meer betrokkenheid te realiseren op hun Reels in vergelijking met hun andere inhoud. Het is dan ook eigenlijk niet zo vreemd dat Facebook nu heeft besloten om deze functie ook op te nemen in het functieaanbod.
Facebook Reels worden in de VS al gebruikt
De nieuwe Facebook Reels zijn inmiddels al beschikbaar op Android en iOS voor Amerikaanse gebruikers. Het is natuurlijk vaker zo dat een nieuwe functie eerst in de VS wordt uitgerold voordat de rest van de wereld er kennis mee kan maken. Vaak heeft dit te maken met het feit dat de functie eerst getest wordt, om de populariteit te peilen en zo een beslissing te kunnen maken voor de toekomst. Dit lijkt bij Reels niet het geval te zijn, vooral omdat dezelfde functie op Instagram hoge ogen weet te gooien. De verwachting is daarom ook dat Facebook Reels relatief snel ook in ons land beschikbaar zal komen.
Wat mag je verwachten van Facebook Reels?
Facebook Reels zijn verticale video’s op volledig scherm die je in de app kunt maken en die meestal muziek- of audioclips bevatten. Gebruikers kunnen deelnemen aan de inhoud door ze leuk te vinden, te delen of erop te reageren. Komt dit je bekend voor? Dat kan zeker. De functie is namelijk in totaal overgenomen van Instagram en er zijn geen belangrijke wijzigingen in de functie aangebracht voor Facebook gebruikers. Waarom zou je een succesvol concept aanpassen als je het ook zo over kunt nemen? Dat is waarschijnlijk precies wat Mark Zuckerberg gedacht heeft.
Waarom zijn Facebook Reels interessant voor bedrijven?
Facebook Reels zijn ideaal voor bedrijven, zoals ze ook ideaal zijn voor bedrijven op Instagram. De Reels zijn niet alleen geweldig voor betrokkenheid, maar ook voor vindbaarheid. Veel gebruikers scrollen door het tabblad Reels en ontdekken uiteindelijk nieuwe accounts om te volgen. Het maakt deel uit van wat de functie zo waardevol maakt op Instagram. Op Facebook kunnen gebruikers door Reels-inhoud bladeren in hun hoofdfeeds en beheerders kunnen Reels in groepen maken en delen.
Facebook Reels zijn niet voor jong publiek
We kennen van de sociale kanalen dat er af en toe grenzen moeten worden gesteld, zeker als het gaat om de leeftijd van de gebruikers. Zo is er al een leeftijdsgrens voor het aanmaken van een Facebookaccount. Officieel zijn kinderen onder de 12 jaar niet welkom, al weten we allemaal dat daar flink mee gesjoemeld wordt. Facebook heeft besloten om ook een leeftijdsgrens in te stellen voor het gebruik van Facebook Reels. De Reels worden standaard openbaar gepubliceerd voor alle gebruikers ouder dan 18 jaar, dus dat is iets om in gedachten te houden als je inhoud maakt.
Haal meer uit Facebook na een Facebook training
Facebook blijft zich ontwikkelen. Dat is niet vreemd. Het sociale netwerk wil de goede status behouden, zeker nu er steeds meer concurrenten op de loer liggen. We verwachten dan ook nog veel ontwikkelingen van Facebook in de komende tijd. Het is voor bedrijven belangrijk om goed up-to-date te blijven, zodat je het maximale uit je zakelijke account op Facebook haalt. Ben je een beetje achterop geraakt? Volg dan eens een Facebook training bij ons en je bent weer helemaal up-to-date.