Facebook verwijdert livestreams automatisch na 30 dagen

Livestreams zijn heel populair op Facebook. Veel influencers maken gebruik van de mogelijkheid om live uitzendingen aan te bieden en ook steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Livestreams zijn dan ook ideaal om op een interactieve manier in contact te komen met de doelgroep. Juist door de samenwerking tussen bedrijven en influencers is het aantal livestreams de laatste tijd sterk toegenomen. Nu heeft Facebook aangegeven dat deze livestreams automatisch zullen worden verwijderd na 30 dagen. Wel kun je hierop een verlenging aanvragen.

Waarom livestreams verwijderen van Facebook?

Facebook heeft de nieuwe regel inmiddels al doorgevoerd. Vanaf 19 februari 2025 staan livestreams in principe niet langer dan 30 dagen online. Moederbedrijf Meta heeft aangegeven dat dit besluit is genomen op basis van de weergaven van livestreams. Verreweg de meeste weergaven van live uitzendingen vinden plaats in de eerste weken na de betreffende livestream. Na een aantal weken worden de livestreams niet goed meer bekeken en Meta vindt het niet nuttig om al deze livestreams dan te laten staan.

Kun je de livestreams wel behouden?

Zeker de livestreams van bedrijven bevatten vaak belangrijke informatie en tips. Voor bedrijven kan het dan ook vervelend zijn als de livestreams zomaar verdwijnen. Er is tijd in gestoken om de live uitzending te organiseren en bedrijven willen langer voordeel halen uit de livestreams. Gelukkig is het niet zo dat de livestreams zomaar verdwijnen. Je kunt ze namelijk zeker wel behouden. Hiervoor is het nodig om de video binnen de termijn van 30 dagen te downloaden. Je kunt de video dat zelf opslaan en nog eens delen.

Facebook geeft waarschuwingen over het verwijderen

Je hoeft niet bang te zijn dat je livestream van het ene op het andere moment ineens verdwenen is zonder dat je hier erg in hebt. Facebook is zich ervan bewust dat er mensen en bedrijven zijn die de video’s willen behouden. Daarom ontvang je twee meldingen als het einde van de periode van 30 dagen in zicht komt. Je ontvangt een waarschuwing per e-mail en een waarschuwing via een appmelding dat de livestream automatisch zal worden verwijderd. Je hebt dan nog de gelegenheid om het bestand te downloaden als je het wilt behouden.

Downloaden binnen een vastgesteld datumbereik

Krijg je een melding dat je livestream definitief zal worden verwijderd en download je deze niet? Dan is het niet zo dat je hiermee het verwijderen van de livestream tegenhoudt. De live uitzending zal dan daadwerkelijk definitief worden verwijderd. Je krijgt een datumbereik en binnen dit datumbereik kun je losse video’s of video’s in bulk downloaden om ze zelf op te slaan. Doe je dit niet en dien je ook geen verzoek tot uitstel in bij Facebook? Dan ben je de video’s dus permanent kwijt.

Een verzoek tot uitstel van verwijdering indienen

Merk je dat je livestream echt nog wel veel bekeken wordt op het moment dat jij een melding krijgt dat de video definitief zal worden verwijderd? Dan is er wel een mogelijkheid om dit verwijderen nog een tijdje tegen te houden. Je kunt dan namelijk een verzoek tot uitstel indienen bij Facebook. Over het algemeen zullen deze verzoeken worden goedgekeurd en dit betekent dat je livestream nog 6 maanden zichtbaar zal blijven op Facebook. Het is op dit moment niet bekend of je na deze periode van 6 maanden nog eens een verzoek tot uitstel kunt indienen. Wel krijg je aan het einde van dit half jaar opnieuw waarschuwingen dat je livestream zal worden verwijderd.

Zijn livestreams nu nog wel aantrekkelijk?

Een belangrijke vraag is natuurlijk wel of het maken van livestreams nu nog wel aantrekkelijk is voor bedrijven en influencers. Livestreams werden door velen toch vooral gemaakt voor de lange termijn impact en die lijkt nu te vervallen, tenzij je steeds zelf een verzoek tot uitstel indient per video. Een voordeel is wel dat je de livestreams kunt downloaden en op die manier kunt behouden om nog eens te delen. Voor bedrijven blijft het daarom zeker interessant om live uitzendingen te blijven maken. Dit is zelfs goed voor het verhogen van de bekendheid en betrokkenheid bij je merk.

Blijven focussen op (live) videocontent

Videomateriaal blijft toenemen aan populariteit en wint het dik van fotomateriaal. Voor bedrijven is het heel belangrijk om te blijven focussen op het delen van videocontent. Dit kan live, maar dat hoeft natuurlijk niet. Livestreams zijn wel interactiever en zorgen voor een hogere betrokkenheid dan de video’s die niet live worden aangeboden. Wil jij wel met (live) video’s aan de slag op Facebook, maar weet je niet precies hoe je moet beginnen of waar je op moet letten? Wij helpen je natuurlijk graag verder. Volg eens een Facebook training bij ons. Ga je liever samenwerken met een ervaren influencer, maar vind je het lastig om zelf een goede match te vinden? Ook hier helpen wij je graag bij. Neem gerust eens contact met ons op.