Bedrijven focussen meer op hapklare inhoud
Hapklare inhoud wordt dé trend op social media. Het is zo dat mensen meer tijd doorbrengen op social media, maar hierbij besteden ze wel minder tijd aan individuele berichten. De aandachtsspanne wordt steeds korter en dit leidt tot een toename van hapklare inhoud. Studies suggereren dat de aandachtsspanne van de gemiddelde persoon vandaag 8 seconden is. Dit is een daling van 12 seconden vergeleken met 20 jaar geleden. Mensen die toegang hebben tot social media-inhoud op hun computer, besteden doorgaans iets meer tijd aan elk stuk inhoud dan mensen die via mobiele apparaten gebruik maken van social media.
Verschil in scherm zorgt voor verschil in aandachtsspanne
Mensen die Facebook vanaf hun computer bezoeken, besteden gemiddeld 2,5 seconden aan een stukje inhoud. De mensen die gebruik maken van hun telefoon om Facebook te gebruiken, besteden gemiddeld 1,7 seconden aan dezelfde inhoud. Dit werd tijdens een onderzoek geconstateerd. Het blijkt dus dat het gebruik van een bepaald scherm invloed heeft op de aandachtsspanne. Social media sites passen zich hierop aan door steeds vaker hapklare contentopties aan te bieden, zoals korte video’s en kortstondige (verdwijnende) content.
Steeds meer opties voor korte inhoud op social media
We kennen veel korte inhoud opties op social media. Eén van de bekendste is natuurlijk Instagram Stories, waar we al enkele jaren gebruik van kunnen maken. Het succes van deze optie is ongekend. Eind 2020 introduceerde Twitter Fleets, een functie vergelijkbaar met Snapchat en Instagram Stories. Met Fleets kunnen gebruikers berichten en korte video’s plaatsen die na 24 uur verdwijnen. Hoewel Fleets nog niet zo heel lang bestaat, lijkt de eerste feedback erop te wijzen dat het de betrokkenheid van gebruikers vergroot. YouTube is ook aan de slag gegaan met korte inhoud, namelijk de YouTube Shorts, en ook hier lijkt de korte video-inhoud groot succes te hebben. Hapklare inhoud is dus echt de norm aan het worden op social media.
Het bereik van lange inhoud neemt af
Bedrijven die zich vooral toeleggen op het verspreiden van lange inhoud zien de interesse afnemen. We hebben het dan niet alleen over langere video’s, maar bijvoorbeeld ook over omvangrijkere teksten. Mensen willen in deze tijd niet meer de tijd nemen om lang met een post bezig te zijn op social media. Ziet een tekst er lang uit? Dan wordt er door gescrold. Duurt een video te lang? Dan wordt deze weg geklikt in plaats van af gekeken. Het is voor bedrijven dus heel belangrijk om vooral te gaan focussen op korte, hapklare inhoud. Dat is de manier om de doelgroep van vandaag te bereiken en hun aandacht vast te houden.
Ga ook aan de slag met hapklare inhoud
Soms is het belangrijk om te zorgen voor uitgebreide inhoud. Dit is bijvoorbeeld het geval bij zakelijke blogs, en dat zal ook zo blijven. In andere situaties, zoals bij de activiteiten op social media, is het vooral belangrijk om de inhoud hapklaar te houden. Kort is krachtig. Toch valt het niet altijd mee om alles goed over te brengen in de vorm van korte inhoud. Kun jij hier wel wat hulp bij gebruiken? Dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie, advies of een afspraak.