De meest voorkomende fouten die influencers maken
Influencer marketing levert alleen voordeel op wanneer je samenwerkt met de juiste influencer(s). Er komen steeds meer actieve influencers bij, maar dat betekent zeker niet dat elke influencer ook juist is voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn er influencers bij die het verkeerd aanpakken en dit kan je bedrijf duur komen te staan. Dit wil je dus altijd voorkomen.
Dit gaat het vaakst verkeerd bij influencers
Startende influencers zijn enthousiast en zij worden nog enthousiaster wanneer zij hun eerste klant aantrekken om voor aan de slag te gaan. Juist dit enthousiasme zorgt er vaak voor dat de influencers vergeten dat er regels zijn om na te leven. Het gaat in de praktijk dan ook vaker verkeerd en voor bedrijven kan dit heel negatief uitpakken. Wij geven je inzicht in de 4 meest voorkomende fouten die door influencers worden gemaakt.
1. Sponsoring vergeten
Het is belangrijk om bij een bericht aan te geven dat een bericht gesponsord is. Wordt er een video gemaakt waarin een product door een influencer wordt gepromoot? Dan moet de influencer duidelijk aangeven dat de video gesponsord is. Dit moet namelijk voor de kijker goed duidelijk zijn. Het is immers een vorm van reclame en daar moet de consument zich bewust van zijn. Veel startende influencers vergeten aan te geven dat een bericht gesponsord is.
2. Irrelevante content plaatsen
Het plaatsen van content die niet met de doelgroep resoneert is een veel voorkomende fout. Een influencer bouwt een community op. Deze volgers verwachten een bepaald soort content van de influencer. Een bedrijf kan deze influencer inschakelen voor gesponsorde berichten die eigenlijk niet passen bij de community. Een goede influencer geeft het bedrijf aan dat zijn of haar volgers niet de juiste doelgroep vormen. In de praktijk zien we helaas dat niet alle influencers dit doen, waardoor er voor de groep volgers irrelevante content wordt geplaatst die het bedrijf niet het gewenste resultaat biedt.
3. De goedkeuringsrichtlijnen negeren
Voorheen hoefden influencers eigenlijk helemaal nergens aan te voldoen. Zij konden hun content vormgeven en presenteren zoals zij wilden. Zo was het natuurlijk ook niet verplicht om aan te geven dat een bericht gesponsord was. Dit heeft tot meerdere problemen en klachten geleid, zoals klachten van misleiding. Om dit te voorkomen zijn er belangrijke richtlijnen waar een influencer zich aan dient te houden. In de praktijk gaat dit bij meerdere influencers nog wel eens mis.
4. Gebruik maken van nepvolgers
Het aantal volgers en engagementen opblazen met behulp van bots. Gebeurt dit? Jazeker! Er zijn influencers die moeite hebben met het opbouwen van een goede, grote community. Deze influencers krijgen minder snel klanten dan de influencers die wel al een flinke groep volgers hebben. Dit zorgt ervoor dat er (startende) influencers zijn die bots gebruiken om het aantal volgers en engagementen op te blazen. Zonder twijfel zijn dit de influencers waar je ver van weg wilt blijven.
Haal het maximale uit influencer marketing
Als je voordeel wilt halen uit influencer marketing, dan is de keuze voor een bepaalde influencer bepalend voor het succes. Alleen de juiste influencer kan voor jou het maximale uit influencer marketing halen. Wij hebben al veel campagnes met influencers op poten gezet voor onze klanten. Wil jij ook met influencer marketing aan de slag? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen je een professioneel advies bieden en vertellen je meer over de mogelijkheden. Daarnaast zorgen wij graag voor de begeleiding en kunnen wij de juiste influencer voor jouw bedrijf selecteren.