22 Gave Instagram statistieken voor marketeers
Instagram mag nu echt niet meer over het hoofd worden gezien door marketeers. Het sociale kanaal blijft gestaag groeien en staat in de absolute top van social media kanalen die aangesproken moeten worden door bedrijven. Dit wordt ook bewezen door de nieuwste Instagram statistieken.
Tip: Wil je aan de slag met Instagram? Volg dan onze Instagram training en leer alle mogelijkheden!
Maak kennis met deze fantastische Instagram statistieken
Instagram mag absoluut trots zijn op de nieuwste statistieken en resultaten. De cijfers laten zien dat marketeers echt aan de slag moeten gaan met Instagram wanneer hier nu nog geen focus op ligt. Wij delen 22 gave Instagram statistieken met je.
1. 500 miljoen gebruikers per dag
Het aantal dagelijks actieve gebruikers groeit gestaag. Elke dag zijn er meer dan 500 miljoen gebruikers actief op Instagram. Dit is al zo sinds juni 2018, dus het is zeer onwaarschijnlijk dat er een dag komt waarop dit immense aantal niet wordt behaald.
2. 1 miljard gebruikers per maand
Zijn de dagcijfers niet overtuigend genoeg? Dan is het maandcijfer dit zeker wel. Instagram mag elke maand opnieuw, eveneens al sinds juni 2018, maar liefst 1 miljard actieve gebruikers ontvangen. Hiermee zit Instagram nog maar net achter Facebook, die er maandelijks 1,4 miljard ontvangt.
3. Veel mensen met een hoger inkomen
Laten we eerlijk zijn: als marketeer mik je vooral op mensen met een hoger inkomen. Ook dan zit je zeker goed op Instagram. Maar liefst 31 procent van alle leden heeft een inkomen boven de 65.000 euro per jaar. Daarnaast verdient 32 procent jaarlijks tussen de 45.000 en de 65.000 euro.
4. Ruim 4 miljard likes per dag
Wie houdt van likes kan goed terecht op Instagram. Dagelijks wordt de like button maar liefst 4,2 miljard keer ‘ingedrukt’ en dit betekent dat de gemiddelde Instagrammer de feed doorloopt en elke dag wel een keer op die button klikt.
5. Grotere betrokkenheid dan op Facebook
Facebook mag het dan nog winnen als het gaat om het aantal actieve gebruikers, maar facebook wint niet op alle vlakken. Het blijkt namelijk dat Instagram afbeeldingen maar liefst 23 procent meer betrokkenheid weten te genereren dan dezelfde posts op Facebook.
6. Een jong publiek
Instagram is ideaal voor iedere marketeer die de pijlen richt op mensen tussen de 18 en 30 jaar. Voor velen is dit een belangrijk deel van de totale doelgroep, of het is daadwerkelijk de totale doelgroep. Bijna 2 op de 3 gebruikers van Instagram valt binnen deze leeftijdscategorie.
7. Hoger engagementpercentage dan op Facebook
Nóg een puntje waarop Instagram het weet te winnen van Facebook: het engagementpercentage. Merken zien op Instagram een engagementpercentage dat gemiddeld 10 procent hoger ligt dan op Facebook.
8. Bijna 4 procent meer betrokkenheid
Betrokkenheid is tegenwoordig heel belangrijk en op Instagram speelt dit een veel grotere rol dan op andere sociale kanalen. Instagram zorgt voor gemiddeld 4 procent betrokkenheid van alle volgers van merken. Dit lijkt misschien niet veel, maar het is een stuk meer dan op Facebook en Twitter. Daar ligt het percentage namelijk onder de 0,1 procent.
9. Veel actieve personen op de dag
Ieder sociaal kanaal heeft ‘spitsuren’. Het kan extra druk zijn in de morgen, in de middag of de avond, maar zeker ook in de nacht. Voor marketeers is het natuurlijk prettig als het grootste publiek overdag aanwezig is. Dan is het goed om te weten dat de beste tijd op de posten op Instagram tussen 14 en 15 uur ligt.
10. Veel bereik met weinig inzet
Merken weten een ongekend bereik te realiseren op Instagram, terwijl ze hier niet heel veel moeite voor hoeven te doen. Je hoeft zeker niet dagelijks 10 posts te plaatsen. De grootste merken op Instagram posten gemiddeld 1,5 keer per dag.
11. Video’s zijn er populair
Steeds meer marketeers gaan met video aan de slag en dat is een positieve ontwikkeling, zeker ook wanneer je de video’s op Instagram deelt. Video’s zorgen hier namelijk voor 38 procent meer betrokkenheid dan foto’s.
12. Er wordt veel naar merken gezocht
Instagram heeft veel ‘fans’ van merken in het gebruikersbestand. Maar liefst 70 procent van de Instagram gebruikers gaat actief op zoek naar merken waar zij van houden, waar zij meer over willen weten of waar zij een aankoop bij willen doen.
13. Bijna iedereen volgt een merk
Merken zijn heel populair op Instagram. Het is dan ook zo dat maar liefst 4 op de 5 Instagram gebruikers minimaal 1 merk volgt op het sociale kanaal. Wanneer we kijken naar de lijst van personen en merken die gevolgd worden, dan bestaat deze lijst bij de gemiddelde gebruiker uit ongeveer 5 procent merken.
14. Bedrijfsprofielen worden goed bezocht
Bedrijfsprofielen zijn op Facebook niet heel populair. Mensen nemen wel eens een kijkje, maar daar houdt het bij op. Dit is anders op Instagram. Maar liefst een ruime 200 miljoen Instagrammers bezoekt minimaal eens per dag een bedrijfsprofiel.
15. Nieuwe producten worden vaak ‘ontdekt’
Meer dan de helft van alle Instagram gebruikers heeft tijdens het gebruik van het platform een nieuw product ontdekt en het vervolgens aangeschaft. We hebben het hier over maar liefst 60 procent van de Instagram gebruikers.
16. Dagelijks veel nieuwe bezoekers
Merken mogen elke dag opnieuw een behoorlijk aantal nieuwe bezoekers op het bedrijfsprofiel ontvangen. Gemiddeld gaat het om 66 procent van de bezoekers die het merk op dat moment nog niet volgen. Met een sterk profiel kun je deze 66 procent dus direct ‘binnenharken’.
17. Instagrammers houden van kleur
Bedrijven willen graag de kleur of kleuren van hun logo laten spreken in afbeeldingen. Op Instagram is dit zeker een goed idee. Afbeeldingen die één dominante kleur bevatten scoren het best op Instagram.
18. Foto’s met textuur scoren hoog
Je kunt natuurlijk gebruik maken van de meest uiteenlopende soorten foto’s. Het blijkt dat foto’s met textuur het veel beter doen dan foto’s zonder textuur. Afbeeldingen met textuur ontvangen maar liefst 78 procent meer likes en laten een veel hogere betrokkenheid zien.
19. Lager verzadigde foto’s zijn populairder
Een keuze maken uit lager of hoger verzadigde foto’s? Kies dan zeker voor de lager verzadigde foto’s. Deze krijgen op Instagram namelijk gemiddeld 18 procent meer likes.
20. Locatietagging levert echt iets op
Locatietagging is niet even populair op ieder sociale kanaal, maar op Instagram is het zeker een goed idee om het toe te passen. Berichten met locatietagging leveren maar liefst 79 procent meer betrokkenheid op.
21. Foto’s met veel achtergrondruimte doen het goed
Beelden met veel achtergrondruimte, zoals witte ruimte of ‘negatieve’ ruimte’, doen het heel goed op Instagram. Deze posts krijgtn gemiddeld 29 procent meer likes dan foto’s met weinig tot geen achtergrondruimte.
22. Blauwe foto’s scoren hoog
Kleuren blijken een diepe impact te hebben op Instagrammers. Zo is blauw een favoriete kleur en wordt rood een stuk minder gewaardeerd in een foto. Foto’s met veel blauwtinten krijgen gemiddeld 24 procent meer likes dan foto’s met veel roodtinten.
Aan de slag met Instagram
Wij zijn ervan overtuigd dat bovenstaande statistieken jou hebben overtuigd om dan echt met Instagram aan de slag te gaan. Wij helpen je graag om goed en succesvol van start te gaan. We nodigen je uit om eens een Instagram training bij ons te volgen.