Laat Gen Z TikTok winnen van Facebook?
Met de wisseling van generaties zien we ook verschuivingen op social media. Facebook is over het algemeen het populairste social media platform, maar TikTok is de app bij uitstek voor jongere generaties. TikTok groeit sneller dan experts hadden voorspeld. Het is duidelijk dat het aantal jonge personen op Facebook afneemt naar mate TikTok populairder wordt.
Het aantal jonge gebruikers op Facebook neemt af
Experts zeggen dat tegen 2026 nog slechts 23,3 miljoen Facebook gebruikers jonger zullen zijn dan 25. Hier staan 154,3 miljoen gebruikers met een leeftijd hoger dan 25 jaar tegenover. Dit verschil maakt goed duidelijk hoe de verhoudingen komen te liggen. Uiteraard wordt slechts een deel van het verschil veroorzaakt van mensen die door ouder worden van de ene groep in de andere groep terecht komen. Het verschil wordt veel duidelijker veroorzaakt door het feit dat Gen Z, dus mensen tot 25 jaar op dit moment, liever kiezen voor het gebruik van TikTok.
Gen Z laat TikTok explosief groeien
Een vijfde van de generatie Z besteedt meer dan vijf uur per dag op TikTok. Uit een onderzoek uit 2021 bleek dat TikTok video’s buitengewoon effectief zijn voor merken die hun producten aan Gen Z willen verkopen. Het aantal zoekopdrachten naar ‘TikTok-marketing’ neemt sinds 2019 toe. Bijna 40 procent van de mensen in Gen Z zegt dat TikTok video’s de plek zijn waar ze heen gaan om meer te weten te komen over nieuwe producten en om nieuwe producten te kopen. Het hebben van zo’n vast publiek betekent dat TikTok op dit moment een sterk groeiende stroom aan marketinggelden binnenkrijgt van bedrijven die er ijverig mee aan de slag gaan. Het zoekvolume voor ‘TikTok-advertenties’ is de afgelopen twee jaar enorm gestegen.
Steeds meer marketeers gaan met TikTok aan de slag
Begin 2020 zei slechts 16 procent van de marketeers dat ze het platform gebruikten. In 2021 was dat aantal al opgelopen tot 68 procent. Een flinke groei die duidelijk maakt dat het gaat om een trend die blijft. Marktvoorspellingen laten zien dat TikTok’s advertentie-inkomsten die van YouTube in 2024 zullen overtreffen. Schattingen tonen aan dat TikTok dat jaar meer dan 11 miljard dollar aan Amerikaanse advertentie-inkomsten zal binnenhalen. Het platform heeft volgens marketeers ook een enorme sprong in effectiviteit gezien. In 2021 zei slechts 3 procent van de marketeers dat dit het meest effectieve platform was om hun zakelijke doelen te bereiken. In 2022 schoot dat aantal met 700 procent omhoog, waarbij 24 procent zei dat het platform het meest effectief was.
Het bevorderen van sociale doelen
Van Gen Z is ook bekend dat het TikTok gebruikt om sociale doelen te bevorderen. Uit een onderzoek bleek dat meer dan 75 procent van de Gen Z-ers zegt dat ze op TikTok iets te weten komen over sociale rechtvaardigheid. Daarnaast geven ze ook aan dat ze via TikTok meer leren over politiek. Sociale doelen spelen een grote rol op TikTok. De hashtag #blacklivesmatter is slechts één voorbeeld van een sociaal doel dat miljarden views op TikTok heeft gegenereerd. Ook dit geeft aan hoe snel een hashtag trending kan worden op het platform, wanneer het de juiste doelgroep aanspreekt.
Moeten bedrijven overstappen naar TikTok?
Overstappen is voor veel bedrijven waarschijnlijk niet het goede woord. Veel bedrijven halen nog groot voordeel uit het gebruik van andere sociale kanalen, zoals natuurlijk Facebook en Instagram. Bedrijven die vooral willen verkopen aan Gen Z zouden er wel goed aan doen om TikTok ook mee te nemen in de marketingstrategie. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van een social media plan binnen je marketingstrategie? Dan helpen wij je graag. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.