Hoe vind je een goed e-book onderwerp?
Je wilt een e-book uitgeven, waarmee je een nieuwe manier aanspreekt om jezelf neer te zetten als echte expert binnen je vakgebied. Het uitgeven van een e-book is een goed idee, maar het is geen goed idee om al je expertise in een enkel e-book te verwerken. Het risico is groot dat je de lezer overspoelt met te veel informatie, waardoor de informatie niet wordt opgeslagen. Dit is zonde van al je werk! Het is daarom belangrijk om een deel van je vakgebied te kiezen en daarover een e-book uit te brengen. Zo houd je direct ook nog voldoende stof over voor volgende e-books. Maar hoe kies je nu het juiste onderwerp voor een zakelijk e-book? Daar zijn wel een paar handige foefjes voor!
Check je social media prestaties
Heb je zakelijke social media accounts die je goed actief houdt? Dan raden wij je aan om eens te kijken naar de prestaties van verschillende soorten posts. Je ontdekt zo makkelijk welke onderwerpen jouw doelgroep wel goed aanspreken en welke blijkbaar wat minder interessant zijn voor jouw doelgroep. Hoe beter een post scoort op social media, hoe meer deze post tegemoet komt aan de behoeften van je doelgroep. Kijk naar het onderwerp van je meest populaire posts. Kun je daar een e-book onderwerp van maken?
Wat wil jouw doelgroep precies weten?
Stel, je bent fietsverkoper. Wil jouw doelgroep dan vooral veel weten over de diverse merken fietsen, over fietsonderdelen en fietsreparaties, over het onderhouden van een nieuwe fiets of misschien over het zelf repareren van kleinere mankementjes? Bedenk je altijd dat je een e-book schrijft voor je doelgroep en niet voor jou zelf. Het is juist daarom belangrijk dat je onderwerpen aansnijdt die voor jouw doelgroep interessant zijn. Vraag klanten waar zij meer over willen weten of tegen welke problemen zij aanlopen. Ontdek waar de struikelblokken liggen en op welke manier jij hierbij kunt helpen. Zo ontdek je al snel interessante onderwerpen voor je zakelijke e-book.
Wat mensen willen lezen vs. wat jij wilt vertellen
Voor ondernemers is het vooral lastig om het juiste onderwerp te bepalen omdat niet helemaal bekend is wat de doelgroep nu precies wil lezen. Er zit vaak een verschil tussen wat mensen willen lezen en wat jij wilt vertellen. Als ondernemer vind jij bepaalde takken van jouw branche reuze-interessant, maar vindt jouw doelgroep dit ook? Om het juiste onderwerp te bepalen is het altijd verstandig om te denken vanuit je klant en niet vanuit jezelf. Doe veel onderzoek. Ontdek bijvoorbeeld waar jouw klanten de meeste vragen over stellen of waarover zij het meest discussiëren op social media. Op deze manier ontdek je welke kant je op moet gaan met je e-book.
Tijd om je e-book te gaan publiceren!
Heb je een goed onderwerp voor je zakelijke e-book gevonden? Dan kun je natuurlijk gaan schrijven. Jij bent de expert, dus laat je creativiteit de vrije loop. Is je e-book klaar? Dan wil je deze natuurlijk publiceren op een goed werkend platform dat je verschillende mogelijkheden biedt, zoals een effectief ontwerp en verkoop met iDEAL betalingen. Nog geen goed platform gevonden? Dan kunnen wij je zeker Skillba aanraden. Ontdek gerust eens de mogelijkheden door een kijkje te nemen op Skillba.com.