Goed leiderschap bieden: hoe doe je dat?
Goed leiderschap is voor bedrijven bijzonder belangrijk. Medewerkers die te maken hebben met matig tot slecht leiderschap melden zich vaker ziek, zijn minder productief en voelen zich ongelukkig op het werk. Bedrijven kunnen dus veel winnen door te zorgen voor goed leiderschap, maar wanneer is er sprake van goed leiderschap?
Effectief leiderschap herkennen
We kunnen eigenlijk allemaal een slechte leidinggevende herkennen. We kennen bijvoorbeeld allemaal wel de ‘baas’ die met de handen in de zakken over de werkvloer loopt alsof alles en iedereen van hem of haar is. Neus in de lucht, buik vooruit, ogen over de schouders van medewerkers. Deze kennen we allemaal, maar een goede leidinggevende wordt niet zo makkelijk herkend. Goed leiderschap, of effectief leiderschap, kun je aan meerdere factoren herkennen. Voor bedrijven is het belangrijk om te letten op deze factoren bij het aanstellen van een nieuwe leidinggevende. Wij geven je inzicht in 5 factoren.
1. Gevoel van verantwoordelijkheid
Een goede leidinggevende weet precies waar de verantwoordelijkheden liggen en hij of zij laat deze verantwoordelijkheden ook niet over aan anderen. Het is de taak van de leidinggevende om ervoor te zorgen dat alle medewerkers, die door hem of haar worden geleid, zo goed mogelijk hun taken kunnen uitvoeren. De leidinggevende neemt deze taak zeer serieus en zet zich er optimaal voor in, elke dag opnieuw.
2. Tonen van interesse
Alles groeit wanneer het aandacht krijgt. Deze stelling gaat hier zeker op. Een goede leidinggevende vraagt regelmatig hoe het met de medewerkers gaat. Hij of zij toont oprechte interesse en biedt oprechte aandacht. De leidinggevende is betrokken bij de medewerkers en voelt met hen mee wanneer dat nodig is. Dit versterkt de onderlinge band en dat is precies wat er nodig is in de wereld van goed leiderschap.
3. Psychologische veiligheid
Goed leiderschap zorgt voor een groot gevoel van psychologische veiligheid in de groep. Als de leidinggevende aandacht geeft en interesse toont, dan werkt dit als het ware ‘besmettelijk’ door het team heen. Hierdoor worden de onderlinge banden tussen de collega’s sterker en ontstaat er een groot gevoel van vertrouwen binnen het team. Alles kan en mag gezegd worden, zonder dat men bang hoeft te zijn uitgelachen te worden. Dit noemen we psychologische veiligheid. Je hebt de vrijheid om jezelf te kunnen zijn zonder risico’s.
4. Het bieden van vrijheid
Wanneer medewerkers ‘strak aan de lijn’ worden gehouden, dan hebben zij geen mogelijkheden om te groeien. Binnen goed leiderschap is er altijd ruimte voor ontwikkeling, ruimte om te leren en om te verbeteren. De leidinggevende moet erop durven en kunnen vertrouwen dat medewerkers zelfstandig kunnen groeien wanneer zij de ruimte hiervoor krijgen. Een goede leidinggevende stimuleert dit voortdurend leren.
5. Luisteren en actie ondernemen
Communicatie is alles binnen goed leiderschap. Zonder communicatie kom je nergens. Dat op de eerste plaats. Op de tweede plaats is een effectieve communicatie essentieel voor het succes van het bedrijf. De communicatie dient helder te zijn en hoort twee kanten op te gaan. Dit betekent dat de leidinggevende ook goed luistert naar de teamleden en het gevoel geeft dat de teamleden ook echt gehoord worden. In bepaalde situaties betekent dit dat er direct actie moet worden ondernomen. Een goede leidinggevende communiceert voortdurend en consistent.
Communicatie is op alle vlakken belangrijk
Als bedrijf heb je natuurlijk te maken met veel verschillende vormen van communicatie. Er is natuurlijk de interne communicatie, zoals de communicatie tussen team en leidinggevende, maar er is ook de communicatie naar klanten toe, naar potentiële klanten toe en naar leveranciers toe. Dit zijn slechts voorbeelden. Er zijn veel vormen van communicatie en veel manieren om de communiceren met verschillende groepen. Heeft de communicatie binnen jouw bedrijf extra aandacht nodig? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.