Google breidt mogelijkheden voor Business Messages uit
Business Messages wordt door Google uitgebreid. Steeds meer mensen willen gewoon direct online contact op kunnen nemen met een bedrijf wanneer zij hier behoefte aan hebben. Zij willen niet meer eerst doorklikken naar de zakelijke website voor het bedrijf om daar op zoek te gaan naar de contactgegevens. Zijn zij op social media? Dan willen zij het liefst direct vanuit social media contact op kunnen nemen, bijvoorbeeld via Facebook Messenger. Google ziet dat deze wens ook leeft als het gaat om de zoekmachine. Mensen willen direct vanuit Google berichten kunnen sturen. Daarom heeft de zoekmachine nu besloten om de Business Messages opties uit te breiden.
Meer mogelijkheden voor zakelijke berichten
Google stelt meer bedrijven in staat om directe berichten van klanten via kaarten en zoekvermeldingen te ontvangen. Hiervoor komt er een nieuwe uitbreiding van de tools voor zakelijke berichten. Google zei hier bij de lancering zelf het volgende over: “Vandaag breiden we Business Messages uit in Maps en Search om allerlei soorten bedrijven te ondersteunen. We geven hen de mogelijkheid om Business Messages rechtstreeks te integreren met hun klantenserviceplatforms. Business Messages biedt merken een uitgebreide messaging-oplossing op Android-apparaten en via Maps op iOS”. De nieuwe berichtoptie biedt een snelle en gemakkelijke manier voor klanten om rechtstreeks vanuit Google-vermeldingen contact op te nemen.
Eerste grote verandering in Business Messages
Google lanceerde voor het eerst zakelijke berichten (Business Messages) in 2017, maar tot nu toe was de functie beperkt tot bepaalde regio’s en bedrijfstypen. Nu stelt Google alle merken in staat om berichten toe te voegen via hun Google Mijn Bedrijf- vermelding. Daarnaast voegt Google ook slimme antwoorden en aanpasbare welkomstberichten toe om de berichtenervaring te verbeteren. Zo zien we eigenlijk de eerste grote veranderingen in Business Messages sinds het ontstaan van de functie. Er wordt ook een soepele overgang van geautomatiseerde antwoorden naar een medewerker van de klantenservice gerealiseerd.
Diverse automatiseringstools worden toegevoegd
Door middel van toegevoegde automatiseringstools kunnen bedrijven snelle reactiestromen toevoegen, waardoor zoekers op elk gewenst moment antwoorden op belangrijke vragen kunnen krijgen van het bedrijf zelf. Google geeft wel aan dat er enige expertise aanwezig moet zijn om het proces te implementeren. Daarnaast geeft de zoekmachine aan dat er een reeks partners beschikbaar is. Hiermee kunnen bedrijven samenwerken voor het implementeren van de oplossing. Op dit moment is Business Messages alleen nog beschikbaar in het Engels. hierdoor is het voor de meeste Nederlandse bedrijven niet optimaal effectief. Hier gaat Google op korte termijn iets aan doen. Binnen korte tijd komt de functie in meer talen beschikbaar.
Zorg dat je zichtbaar bent in Google
Om straks, als de Nederlandse versie beschikbaar is, het maximale uit Google Business Messages te halen is het natuurlijk wel nodig om goed zichtbaar te zijn in de zoekmachine. Is dit nu nog niet het geval? Dan is het verstandig om daar nu alvast iets aan te doen, zodat je er straks zeker klaar voor bent. Een goede manier om aandacht te besteden aan SEO, en dus een betere vindbaarheid, is het publiceren van sterke, waardevolle blogs. Natuurlijk kun je je zakelijke blogs uitbesteden aan ons.