Groeit Instagram in 2023 naar 1,2 miljard gebruikers?
Instagram en Facebook worden vaker in één adem genoemd. Dit heeft natuurlijk vooral te maken met het feit dat beide sociale netwerken eigendom zijn van dezelfde partij, maar dat lijkt steeds meer de enige overeenkomst tussen de twee te zijn. Wat we nu vooral zien is dat het publiek van Facebook ouder wordt, terwijl Instagram nog altijd het jonge publiek blijft aantrekken. Een steeds groter deel van de Facebook-gebruikers heeft een leeftijd boven de 35 jaar, terwijl het merendeel van de Instagram-gebruikers deze leeftijd nog (lang) niet heeft bereikt.
Waarom is Instagram zo populair onder jongeren?
Instagram biedt meer mogelijkheden om meer interactieve inhoud te delen. Dit wordt gezien als één van de belangrijkste redenen waarom Instagram zo aantrekkelijk is én blijft voor de jongere generatie. Interactie zorgt voor meer uitdaging, meer betrokkenheid en meer ‘ervaring’. Dat is waar de jongere generatie door aangetrokken wordt. Facebook wordt daarentegen steeds meer de plek voor bedrijven én de social spot voor volwassenen.
Passeert Instagram de 1,2 miljard gebruikers in 2023?
In 2020 mocht Instagram een belangrijke mijlpaal vieren. In dat jaar werd de drempel van 1 miljard gebruikers behaald. Daar is de groei van Instagram echter niet gestopt. We zien de teller steeds verder oplopen en de verwachting is dat de drempel van 1,2 miljard gebruikers inderdaad in 2023 wordt bereikt. Voor bedrijven die vooral een jongere doelgroep hebben, is dit zeker ook een interessant gegeven. Het blijkt namelijk dat Instagram veel invloed heeft op het koopgedrag van Instagram gebruikers.
Belangrijke invloed op aankoopbeslissingen
Instagram is hét sociale kanaal waar gebruikers graag merken volgen, kennismaken met nieuwe producten en betrokken raken bij influencers. De invloed van influencers lijkt op Instagram dan ook een stuk groter te zijn dan op andere sociale kanalen. Instagram vormt één van de grootste invloeden op aankoopbeslissingen, voornamelijk bij vrouwen onder de 25 jaar. De verhouding tussen jonge mannen en jonge vrouwen die gebruik maken van Instagram is nagenoeg gelijk. Wel is het zo dat er meer vrouwen zijn die betrokkenheid bij merken tonen dan mannen.
Instagram is de betere keuze voor de jongere doelgroep
Inmiddels wordt Facebook door veel social media marketeers gezien als het sociale kanaal voor het targeten van een wat oudere, volwassen doelgroep. Hier staat tegenover dat Instagram wordt gezien als het sociale netwerk voor het targeten van de jongere consument. Wanneer de doelgroep van jouw bedrijf volledig of voor een aanzienlijk deel uit jongere consumenten bestaat, dan mag je Instagram zeker niet missen in je social media strategie.
Effectief starten met Instagram voor je bedrijf
Steeds meer bedrijven ontdekken de waarde van Instagram en de vele mogelijkheden die dit sociale netwerk te bieden heeft. Toch vinden veel bedrijven het ook lastig om een sterke start te maken, vooral omdat Instagram anders werkt dan Facebook, waar veel bedrijven wel al aan gewend zijn. Wil jij sterk starten met jouw bedrijf op Instagram, maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Volg dan een Instagram training bij ons! Wij helpen je graag verder om het maximale uit dit netwerk te halen voor jouw bedrijf.