De grootste sociale platforms; wie wint?

Sociale kanalen veranderen, doelgroepen veranderen en dat betekent ook dat de populariteit van sociale kanalen steeds verandert. Wat zijn nu de grootste sociale platforms van 2022? En wie maken daar eigenlijk gebruik van? Voor bedrijven is dit natuurlijk belangrijk om te weten. Daarom geven wij je graag een handig overzicht van de grootste sociale platforms van 2022 én de manier waarop (en door wie) ze gebruikt worden.

Facebook

Met dagelijks 1,9 miljard actieve gebruikers over de hele wereld mag Facebook zich nog altijd de grootste noemen. Het sociale netwerk wordt voornamelijk gebruikt door generatie X en millennials, en vooral de B2C impact is hier groot. Facebook werd in 2004 gelanceerd en draait dan ook al een tijdje mee. Het sociale netwerk is vooral goed voor reclame en het opbouwen van naamsbekendheid. Het aantal organische kansen is groot, evenals het aantal geavanceerde advertentie tools waar je gebruik van kunt maken.

Instagram

Instagram heeft maandelijks meer dan 1 miljard actieve gebruikers. De grootste groep die hier aanwezig is bestaat uit millennials. Ook hier is de B2C impact groot en er zijn meer dan voldoende mogelijkheden voor bedrijven. Instagram wordt gezien als het beste voor reclame, door gebruikers gegenereerde inhoud en voor video’s en foto’s van hoge kwaliteit. Het platform weet zich vooral te onderscheiden met de geavanceerde e-commerce tools.

TikTok

TikTok won in 2020 ineens sterk aan populariteit en dat is duidelijk te zien aan het aantal maandelijks actieve gebruikers. Dat zijn er namelijk meer dan 1 miljard, net als bij Instagram. In korte tijd heeft TikTok zich dus weten op te werken naar een positie die vergelijkbaar is met één van de grootste spelers in de wereld van social media. Het grootste publiek op TikTok bestaat uit Gen Z en, in iets minder mate, uit millennials. TikTok is het best voor merk bewustzijn, voor door gebruikers gegenereerde inhoud en voor korte, creatieve video-inhoud. Op dit moment wordt er wel gewerkt aan langere TikTok Stories.

Twitter

Twitter wordt voornamelijk gebruikt door millennials en kent 211 miljoen dagelijks actieve gebruikers wereldwijd. Het platform is perfect voor zowel B2B als B2C en wordt gezien als een goede keuze voor klantenservice en public relations. Twitter is compleet anders dan de meeste sociale kanalen, vooral omdat het zich op woorden focust in plaats van op visuele inhoud. Je kunt gebruik maken van diverse handige tools voor community building.

LinkedIn

LinkedIn is het best voor sociale verkoop, voor bedrijfsontwikkeling en B2B relaties. Het professionele netwerk heeft maar liefst 774 actieve gebruikers wereldwijd en het publiek is veelzijdig, van babyboomers en generatie X tot millennials. Het zal niet heel lang meer duren voordat er ook meer Gen Z leden aan het publiek worden toegevoegd. LinkedIn is vooral bedoeld voor het vinden van nieuwe kansen en netwerken met professionals.

Tip: Onze LinkedIn training is sinds 2010 erg populair om te volgen!

YouTube

YouTube heeft een sterk publiek op basis van de demografie op basis van geslacht en leeftijd. Er zijn vooral millennials aanwezig op dit videoplatform, maar eigenlijk kan iedereen hier bereikt worden. YouTube heeft ruim 315 miljoen dagelijks actieve gebruikers en is perfect voor zowel B2B als B2C. De website van YouTube staat op de tweede plek van meest bezochte websites wereldwijd, en dat is een enorme prestatie. Het platform wordt voornamelijk gebruikt voor het aanbieden van entertainment en instructievideo’s, terwijl er effectief wordt gewerkt aan het verbeteren van de naamsbekendheid.

Snapchat

Snapchat mag zeker niet onderschat worden. Hier is Gen Z voornamelijk te vinden en het platform heeft maar liefst 306 miljoen dagelijkse gebruikers. Het platform ontstond in 2011 en heeft inmiddels dan ook al de tiende verjaardag gevierd. Toch zijn veel mensen dit netwerk nu pas echt aan het ontdekken. Snapchat is het best voor B2C en wordt voornamelijk ingezet voor het maken van reclame en het opbouwen van naamsbekendheid.

Pinterest

Met meer dan 444 miljoen maandelijks actieve gebruikers mag Pinterest zeker niet over het hoofd gezien worden. Dit sociale netwerk, dat ook wel als visuele zoekmachine wordt gezien, is populair onder millennials, Gen Z, Gen X en babyboomers. Het publiek is daarmee zeer veelzijdig. Het platform is het best voor inspiratie en visuele reclame (B2C). Meer dan eens ziet men Pinterest als dé visuele ontdekkingstool.

Welke sociale netwerken zijn het best voor jouw bedrijf?

Als jij indruk wilt maken via de sociale netwerken, dan is het niet alleen belangrijk om te kijken naar wat de grootste sociale platforms van 2022 zijn. Het is ook belangrijk om goed te kijken naar waar jouw doelgroep te vinden is. Voor bedrijven is het vaak niet aan te raden om te focussen op alle netwerken, zeker niet voor kleinere bedrijven. Dit is eenvoudigweg niet bij te houden.

Maak een selectie van sociale kanalen die voor jouw bedrijf het meest relevant zijn en leg daar de focus op. Wil jij precies weten hoe jij meer succes bereikt met de inzet van social media? Volg dan eens een social media training bij ons!