Guerrilla marketing op social media; slim of niet?
Steeds meer bedrijven gaan zich richten op guerrilla marketing en combineren dit met social media. Cor Hospes schreef hierover meerdere boeken. Hierdoor zien we steeds vaker ludieke campagnes op social media die vaak op het randje van het toelaatbare zitten.
Guerrilla marketing op social media
We zien deze marketing techniek meer en meer op Twitter en Facebook, maar is het nu wel zo verstandig om je als bedrijf bezig te houden met guerrilla marketing op internet? Het blijft je immers jarenlang achtervolgen als het misgaat.
Wat is guerrilla marketing precies?
Niet iedereen is bekend met werkelijk alle marketing technieken. Daarom leggen we eerst kort uit wat guerrilla marketing nu precies is. Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarbij de focus ligt op het teweeg brengen van veel ophef zonder dat er veel geld wordt uitgegeven.
Het gaat dus eigenlijk om het realiseren van een gigantisch effect met een zo klein mogelijk marketingbudget. Juist om deze reden wordt er vaak gekozen voor een ludieke aanpak waarbij de toon vaak op de grens tussen acceptabel en onacceptabel danst.
De perfecte timing
Een heel belangrijk iets om rekening mee te houden is de timing. Dit kan namelijk heel verkeerd voor je uitpakken als je hier geen aandacht aan besteedt. Zo was er een reisbureau dat een campagne opzette waarbij ‘de goedkope vliegtuigstoelen uit de lucht kwamen vallen’. Deze campagne had leuk kunnen zijn, ware het niet dat deze gepresenteerd werd binnen 3 dagen na de ramp met MH17.
Het betreffende reisbureau, waar we de naam niet van gaan noemen, heeft alles zo veel mogelijk verwijderd na alle negatieve reacties en publiciteit. Ondanks dat bijna alles is verdwenen heeft het reisbureau er nog dagelijks last van. Timing is dus alles.
De kracht van social media?
Een lowbudget marketingcampagne die op de grens van het toelaatbare schommelt doet het natuurlijk het best op social media. Juist omdat er met guerrilla marketing een zo groot mogelijk effect bereikt moet worden is social media juist de aangewezen manier om de campagne de wereld in te sturen.
Juist de zogenaamde ‘grensgevallen’ worden het meest gedeeld, om zo discussies teweeg te brengen. Als het positief uitpakt, dan is de guerrilla marketing techniek goed uitgevoerd, echter, als het net aan de verkeerde kant van de lijn valt, dan kan je hier als onderneming jarenlang last van hebben.
Toch liever safe?
Guerrilla marketing kán een effectieve techniek zijn, maar zeker als je echt de grenzen opzoekt kan het ook gevaarlijk zijn en kan het het succes van je onderneming aantasten. Ga je liever op safe, bijvoorbeeld met content marketing? Wij helpen je natuurlijk graag!