Hashtags: Dé handleiding voor marketeers
Hashtags kunnen heel veel goeds doen voor je zakelijke posts op social media, maar ze kunnen je posts ook compleet de afgang in sturen. Veel bedrijven weten niet zo goed hoe zij moeten omgaan met hashtags op social media.
De hashtag handleiding
Er valt veel te leren over hashtags. Er zijn veel standaard regels die je aan kunt houden en daarnaast zijn er wat meer bedrijfsspecifieke richtlijnen waar je aandacht aan kunt besteden. Wij delen hieronder een aantal belangrijke standaard regels met je voor het gebruik van hashtags op social media.
Verkeerd gebruik van hashtags
Steeds meer bedrijven ontdekken wel de waarde van hashtags bij posts, maar verdiepen zich niet voldoende in een goed gebruik van hashtags. De volgende zaken gaan het meest verkeerd:
- Hashtags als waardevolle content gebruiken in plaats van een waardevolle toevoeging.
- Ieder woord van een post gebruiken als hashtag.
- Elke trending hashtag gebruiken, ook als dit ongepast / irrelevant is.
- Hashtags gebruiken in comments op posts van anderen.
- De verkeerde hashtags gebruiken bij een post.
Goed gebruik van hashtags
Bedrijven die zich wat verdiepen in het gebruik van hashtags ontdekken vrij eenvoudig wanneer hashtags nu wel effectief zijn en wanneer niet. Er zijn ook een aantal voorbeelden te noemen van goed gebruik van hashtags:
- Eerst meer over een hashtag leren en dan pas (indien relevant) plaatsen.
- Het zelf opzetten van wedstrijden, campagnes en acties met speciale hashtags.
- Het gebruik van trending hashtags die je post verrijken.
- Hashtags aan het einde van je post allemaal bij elkaar plaatsen.
- Hashtags combineren met sterke afbeeldingen / visuals.
Check altijd je hashtags
Voordat je een post met hashtags online zet is het altijd belangrijk om je hashtags te checken. Zijn deze wel zo effectief en relevant als deze op het eerste oog lijken? Een effectieve hashtag bevat de volgende drie kenmerken:
- Uniek
- Relevant
- Memorabel
Dit betekent in de praktijk dat een hashtag makkelijk moet zijn, zodat deze goed wordt onthouden. Daarnaast moet deze uniek zijn, dus dit vereist nog wel wat creativiteit. Daarnaast is het belangrijk om te checken of je hashtag geen dubbele betekenis kan hebben. Veel woorden kennen meerdere betekenissen. Het is belangrijk dat duidelijk is wat jouw hashtag betekent. Test een hashtag altijd voordat je deze in gebruik neemt.
Hashtags gebruiken op de sociale kanalen
Tot slot is er nog een groot verschil in het gebruik van hashtags op de verschillende sociale kanalen. Bedrijven die gebruik maken van Instagram kunnen het best 11 hashtags per post gebruiken. Dit is behoorlijk veel, maar onderzoek wijst uit dat dit aantal het meest effectief is. Bedrijven die Facebook gebruiken kunnen dan weer beter helemaal geen hashtags gebruiken, want onderzoek laat zien dat posts zonder hashtags het veel beter doen dan posts met hashtags. Twitter is natuurlijk wel hét sociale kanaal van de hashtags. Hier is het goed om hashtags te gebruiken om je post in een categorie te plaatsen. Er bestaat twee keer meer engagement bij posts met hashtags dan wanneer de hashtags worden vergeten. Plaats per post maar één of twee hashtags. Onderzoek laat zien dat het gebruik van meer dan twee hashtags op Twitter het engagement laten dalen met gemiddeld 17 procent.
Alles weten over hashtags?
Wil jij alles weten over een goed en effectief gebruik van hashtags en over het slim inzetten van social media voor je business? Dan helpen onze social media trainingen je verder. Voor meer informatie kun je natuurlijk ook altijd even contact opnemen.