Hashtags op LinkedIn: hoe kies je de juiste?
Hashtags zijn inmiddels al iets meer dan een jaar in LinkedIn geïntegreerd, maar nog lang niet iedereen maakt er ook effectief gebruik van. Veel bedrijven vinden het erg lastig om de juiste hashtags te vinden voor hun posts en hebben ook moeite met het vaststellen van de hoeveelheid hashtags die op LinkedIn passend zijn. Wij vertellen je graag meer over de LinkedIn hashtags en de manier waarop je deze het best voor jou laat spreken.
Waarom hashtags op LinkedIn gebruiken?
We kennen hashtags natuurlijk van andere platformen, zoals Instagram en Twitter. De functie van hashtags is eigenlijk overal hetzelfde. Ze helpen je om berichten te categoriseren en te onderscheiden van alle andere berichten die op het netwerk worden geplaatst. Je kunt het gebruikers makkelijker maken om specifieke inhoud te vinden door hashtags aan posts toe te voegen.
Aantal hashtags op LinkedIn
Wanneer je kijkt naar het hashtag gebruik op Instagram, dan valt op dat de lijsten soms erg lang zijn. Er zijn mensen die twintig of dertig hashtags koppelen aan een post en dat is heel normaal op Instagram. Op LinkedIn is dit niet aan te raden. Het is verstandig om een paar sterke hashtags voor je LinkedIn update te kiezen. Beperk je het liefst tot een stuk of drie á vier hashtags, zodat het allemaal goed overzichtelijk blijft.
Hieronder zie je een post waarin teveel hashtags zitten. Ook mist er een introductietekst. Dit kan dus beter.
Wat voor hashtags kies je?
We zien op LinkedIn vaker updates voorbij komen die een merknaam als hashtag bevatten. Dit raden wij in principe niet aan. Voor de meeste merken geldt dat de kans niet erg groot is dat er heel veel mensen op de merknaam zullen zoeken. Het is dan ook goed om je te bedenken dat hashtags niet alleen specifiek moeten zijn voor je merk, maar vooral ook voor je update.
Gebruikers zoeken vooral naar specifieke inhoud en deze inhoud wordt gevonden op basis van specifieke termen. Precies dit zijn de termen die jij wilt gebruiken in je hashtags. Het is een sport om slechts een paar sterke hashtags te vinden die veel impact hebben, dus het is goed om hier voldoende tijd aan te besteden.
Welke hashtags kun je het best gebruiken?
Wij kunnen je helaas niet vertellen welke hashtags voor jou het meest aan te raden zijn. Op de eerste plaats liggen de hashtags voor ieder bedrijf anders, en daarnaast liggen zij ook voor iedere update anders. Het is belangrijk om de meest waardevolle inhoud van je update uit te lichten en hier relevante hashtags aan te koppelen. Dit betekent dus ook dat jouw hashtags voor iedere update anders zijn. Ga eens op zoek naar branche specifieke hashtags en laat je daardoor inspireren.
Kijk ook wat andere mensen plaatsen en analyseer of die hashtags populair zijn.
Kun je de aanbevelingen van LinkedIn volgen?
LinkedIn heeft een handige functie als het om hashtag gebruik gaat. Tijdens het bewerken van je update worden er al een aantal hashtags aanbevolen. Het is zeker goed om deze op zijn minst te overwegen, vooral omdat deze via het algoritme van LinkedIn worden geselecteerd, waardoor ze hoogstwaarschijnlijk uitstekend matchen met jouw update.
Dit betekent overigens niet dat je alle voorgestelde hashtags toe moet passen. Vergeet nooit dat een teveel aan hashtags als spam kan worden gezien en dit wordt niet gewaardeerd. Wil jij meer weten over hashtags én over hoe je meer uit LinkedIn haalt voor je bedrijf? Dan kun je bij ons een effectieve LinkedIn training volgen.
We hebben ook een online LinkedIn training voor sales professionals. Bekijk deze eens als je meer klanten wilt via LinkedIn.