Heeft jouw bedrijf e-mail etiquette?

Wereldwijd worden er dagelijks maar liefst 182.000.000.000 e-mails ontvangen, en deze e-mails willen we natuurlijk direct lezen. Stel je voor dat het zo belangrijk is dat je binnen een minuut moet antwoorden omdat je anders de boot mist! Toch is het lang niet altijd netjes om je e-mail als prioriteit te behandelen.

E-mailloze vrijdag?

27 november stond in het teken van e-mailloze vrijdag. Ja, tot dat punt zijn we al gekomen, en nee, we hebben ons er niet aan gehouden. E-mail is noodzakelijk, maar het brengt ook veel narigheid met zich mee. Zo maakt het ons een stuk onbeschofter en het voortdurend in de gaten houden van de mail zorgt ook nog eens voor een hogere werkdruk.

Ronduit onbeschoft

Hoe zit het nu met de e-mail etiquette binnen jouw bedrijf? Moet de e-mail zo snel mogelijk gelezen en beantwoord worden? Is het juist geen must? Of wordt het wellicht zelfs als not done beschouwd in bepaalde situaties? Het is lang niet overal een beschreven regel, maar over het algemeen vindt men het zeer ongepast om tijdens een afspraak of vergadering een e-mail te gaan zitten lezen en zelfs te gaan beantwoorden. Toch komen steeds meer mensen wel in de verleiding om dit toch te doen. Het wordt als ronduit onbeschoft ervaren door velen.

Houd jezelf onder controle

We kennen het eigenlijk allemaal wel; de telefoon geeft geluid en dus pak je deze direct vast om te kijken. Wil je niet als onbeschoft worden bestempeld? Schakel je toestel dan uit tijdens een afspraak of vergadering, laat iemand anders je e-mail even waarnemen of zet een zogenaamde ‘out of office’ aan. Overigens wordt het ‘spelen’ met de telefoon tijdens een vergadering als veel hinderlijker ervaren dan het gebruik van een iPad.

De iPad wordt voor steeds meer ondernemers interessant, zeker gezien de vele mogelijkheden. Wil jij ook met een iPad gaan werken, bijvoorbeeld om je e-mail goed bij te kunnen houden, maar ben je er totaal onbekend mee? Dan is onze iPad training een uitstekende optie!