Het beste moment om een nieuwsbrief te versturen
Het is misschien niet iets waar je goed over nadenkt, maar het tijdstip waarop je een nieuwsbrief verstuurt kan nog best veel impact hebben op de hoeveelheid ontvangers die de nieuwsbrief ook daadwerkelijk opent. Je kunt je voorstellen dat iemand op vrijdagmiddag toch zit te suffen omdat het bijna weekend is. Uit verveling wordt jouw nieuwsbrief gemakkelijk geopend.
Of zijn de meeste mensen op deze middag juist hard aan het werk om een deadline te halen? En dan zijn er ook nog degenen die op vrijdagmiddag al vrij hebben. Zo simpel ligt een tijdstip en dag kiezen dus niet. Hieronder lees je de beste dag en tijdstip!
Hoe kom je achter het beste moment?
Om erachter te komen wanneer de meeste nieuwsbrieven geopend worden is er veel data nodig. Mailchimp is een bedrijf dat voor heel veel anderen nieuwsbrieven verstuurd. Zo’n 200 tot 300 miljoen e-mails worden per dag via hen verstuurd. Door deze data te analyseren kan er gekeken worden wanneer de meest e-mails worden geopend.
Tijdstip
Allereerst het beste tijdstip om een nieuwsbrief te sturen. Oftewel: op welk tijdstip openen mensen de meest mails. Dit is 14:15 om precies te zijn. Overdag openen mensen überhaupt meer mails dan ’s nachts. Tussen 2 en 5 uur zit een piek in geopende mails. Het is dus verstandig om je nieuwsbrief ’s middags te versturen.
Dag in de week
Allereerst worden doordeweeks veel meer mails geopend dan in het weekend. Piekdagen zijn dinsdag en donderdag, waarbij donderdag net ietsjes hoger ligt.
Het perfecte tijdstip
Je zou zeggen dat het perfecte tijdstip voor een nieuwsbrief dus donderdag om 14:15 is. Het kan natuurlijk wel dat dit voor jouw ontvangers niet geldt. Afwijkende werktijden of net een ander slag mensen kan veel uitmaken. Varieer eens met de dag en het tijdstip waarop jouw nieuwsbrief de deur uit gaat en zoek zo uit wanneer deze het meeste wordt gelezen!