Het (soms ontbrekende) nut van social media

Het afgelopen jaar was een echt social media jaar voor netnotion.nl, het online marketingbureau waar ik werk. Naast het verbeteren van de online vindbaarheid van onze klanten, hebben wij ook een aantal eigen verandervan.nl vergelijkingssites, waaronder verandervanprovider.nl. Door deze verschillende businessmodellen, hebben wij gezien dat het ene medium beter bij ons paste dan het andere. In het vervolg van dit artikel zal ik bespreken hoe wij op verschillende sociale media actief zijn (geweest).

Facebook

Onze Facebookpagina voor alle verandervan.nl websites bestaat inmiddels niet meer. Op onze Facebookpagina probeerden we een community te creëren voor onze ‘verandervan-klanten’. Helaas werd onze pagina door weinig mensen ‘geliked’, waardoor de groei uitbleef. Op de pagina postten wij nieuws en video’s, om zo de lezer te vermaken en te informeren. Omdat er na een half jaar niets uitkwam, hebben wij besloten om het account te verwijderen. Voor sommige van onze marketing-klanten bleek Facebook wel een toevoeging te zijn.

Twitter

Het is gebleken dat het posten van nieuws veel geschikter is voor Twitter dan voor Facebook. Al onze nieuwsberichten worden getweet, hetgeen zorgt voor extra traffic naar onze sites. Ook als er een gastblog wordt geschreven voor een andere site tweeten we dit, wat vaak zorgt voor een toename van het aantal lezers. Zowel voor netnotion.nl als onze vergelijkingssites is Twitter een nuttige toevoeging gebleken. Verder proberen we om consumenten te bereiken die op Twitter vragen stellen over overstappen, providers en energie.

Google+ interessant?

Zelf heb ik sinds een paar maanden een Google+ account. Ik heb dit profiel voornamelijk aangemaakt om gebruik te kunnen maken van zogeheten Author Rank. Daarmee kunnen artikelen die je schrijft worden gekoppeld aan je profiel. Er wordt gezegd dat als een auteur met een groot (succesvol) portfolio voor je website schrijft, dit de ranking van je website zal verbeteren. Het is nog steeds niet duidelijk of dit ook echt zo werkt, maar voor ons als online marketingbureau is het zeker de moeite waard om dit te onderzoeken.

Inmiddels hebben wij ook een Google+ bedrijvenpagina aangemaakt, omdat ook hiervan wordt gezegd dat dit gunstig kan zijn voor de ranking van je website. We hebben hier echter nog geen strategie voor ontwikkeld.

Linkedin zakelijk inzetten

Een Linkedin-profiel is onmisbaar. Niet zozeer voor onze verandervan.nl sites, maar wel voor netnotion.nl. Zodra potentiële klanten ons hebben gevonden, zullen ze vaak de Linkedin-pagina en de pagina’s van onze medewerkers bekijken. Het is daarom echt een visitekaartje. Verder is het een goede manier om in contact te blijven met klanten of andere contacten waarmee eerder is gesproken.

Toegevoegde waarde van social media

Voor ons online marketingbureau en verandervan.nl sites werken sommige sociale media wel, en sommige (nog) niet Twitter en Linkedin hebben zeker meerwaarde voor ons, en dat geldt waarschijnlijk voor de meeste bedrijven. Het maken van een Facebookpagina heeft voor ons geen vruchten afgeworpen en de tijd zal leren wat Google+ zal gaan doen. Ik ben zeer benieuwd welke social media ervaringen de lezers van dit artikel hebben!

Jelmer KoersDit artikel is geschreven door Jelmer Koers, werkzaam als Content Manager bij online marketingbureau netnotion.nl. Verder voert hij redactionele werkzaamheden uit voor alle verandervan.nl websites, waaronder verandervanprovider.nl.