Hoe lang ‘werken’ blogs nu eigenlijk?
Hoe lang werken blogs nu eigenlijk? Laten we eerlijk zijn, bloggen kost veel tijd. Wie zelf een zakelijk blog bij wil houden moet hier toch ruimte voor reserveren in de agenda. Het is immers belangrijk dat er met regelmaat een blog verschijnt op de zakelijke website. Als je er geen tijd voor wilt reserveren, dan kun je je blog uitbesteden. In dat geval kost het je geen tijd, maar kost het je geld. Ook dan wil je er natuurlijk wel iets van terugzien.
De werking van blogs
Blogs werken niet direct voor je website. Vanaf het moment dat je start met bloggen begint de teller te lopen en werk je aan verbetering. Dit wil zeggen dat je werkt aan een betere vindbaarheid, aan meer bezoekers en aan meer verkopen. Helaas is het niet zo dat blogs vanaf de allereerste post voor je werken. Het duurt gemiddeld 6 weken voordat een blogpost goed gerankt wordt in Google. Dan moet je wel optimaal rekening hebben gehouden met SEO in je blogpost. Met één blog ben je er natuurlijk nog lang niet. Gemiddeld hebben zakelijke websites minimaal 100 blogs nodig om er echt voordeel van te hebben.
Wat krijg je er dan voor terug?
De gemiddelde zakelijke website ziet de omzet met 6 procent stijgen vanaf het moment dat de blogs echt gaat werken voor de zaak. Dit is een flinke stijging, zeker wanneer je je bedenkt dat het een blijvend iets is. Het duurt even voordat blogs gaan werken, maar als ze eenmaal werken dan blijven ze dit ook wel een tijdje doen. Het is dus niet zo dat al je tijd- of geldinvestering voor niets is geweest. Je kunt er lange tijd je voordeel uithalen.
Gemiddeld werkt een blog 2 jaar
Sterke blogs, waarin goed rekening is gehouden met SEO, werken gemiddeld 2 jaar voor je. Dit betekent dat één blog je 2 jaar lang extra bezoekers oplevert. Daarna gaat het aantal bezoekers dat via die specifieke post binnenkomt afnemen. Van het schrijven (of laten schrijven) van één blog heb je dus 24 maanden lang voordeel. Maar deze periode kun je nog aanzienlijk verlengen.
De werkingstijd van blogs verlengen
Social media is ideaal in te zetten om de werkingstijd van blogs te verlengen. Blogs lenen zich uitstekend voor het delen op social media. Dit doe je natuurlijk direct nadat je jouw blog hebt gepost. Er zijn er ook die hier enkele weken mee wachten, totdat het artikel al goed rankt in Google. Dit is niet aan te raden. Het is namelijk juist zo dat de eerste lezers helpen bij het sneller verkrijgen van een goede ranking. Als jij jouw blog direct na publicatie deelt en er zijn veel lezers die het via social media op je website lezen, dan kun je de tijd tot een goede ranking halveren. Facebook, Twitter en LinkedIn zijn ideaal om blogs nog eens onder de aandacht te brengen. Doe dit na een jaar, bijvoorbeeld met een post zoals ‘precies een jaar geleden postte ik (titel blog)’. Je geeft je blog hiermee opnieuw een boost en je verlengt de werkingstijd.
Wil jij je blog uitbesteden?
Bloggen kost je óf tijd óf geld. Ze komen nu eenmaal niet aanwaaien. Wil jij je blogs zelf schrijven? Zorg er dan voor dat je optimaal op de hoogte bent van de belangrijkste SEO richtlijnen. Wil je je blog uitbesteden? Dan kunnen wij je hier natuurlijk bij helpen. Je kunt altijd een vrijblijvende offerte aanvragen.