10 Ideeën om je social media strategie een boost te geven!
Je social media strategie werkt, maar niet meer zo goed als voorheen? Goede kans dat dit komt doordat je jouw strategie niet mee laat bewegen met de veranderingen in de wereld van social media. Misschien merk je wel dat jouw social media strategie helemaal niet meer zo goed werkt, of zelfs helemaal niet. Dan is het echt wel tijd om je strategie te boosten.
Zo boost je jouw social media strategie!
Maak je al langere tijd gebruik van je social media strategie? Dan is het goed om deze even te updaten en op die manier te boosten. Er zijn meerdere manieren om weer meer succes uit social media te halen. Wij geven je graag 10 tips!
1. Plan posts vooraf in
We kennen het allemaal wel. De ene dag zit je boordevol inspiratie en de volgende dag ben je compleet inspiratieloos. Als je geen inspiratie hebt, dan kost het soms moeite om een post te bedenken. Voorkom dit door goed gebruik te maken van je inspiratievolle dagen. Schrijf je posts vooruit en plan ze in. Je kunt op die manier goed vooruit werken en je hebt geen last van flink tijdverlies op dagen waarop je even geen inspiratie hebt.
2. Maak seizoen gebonden posts
Stel nieuwe doelen voor social media per seizoen. Pas je strategie elk seizoen aan en focus je meer op de specifieke kenmerken van het betreffende seizoen. Je kunt je social media accounts zelfs elk seizoen een andere look geven door de kleurenschema’s van je berichten te veranderen. Zo blijf je ook interessant en laat je zien dat je echt up to date bent.
3. Blijf nieuwe mogelijkheden ontdekken
Ben je op de hoogte van nieuwe trends in de wereld van sociale media? Nieuwe en opkomende platforms, zoals TikTok, worden steeds populairder voor bedrijven van elke omvang. Als er nieuwe platforms of functies zijn die je nog niet hebt uitgeprobeerd, dan is dit het moment om te analyseren welke nieuwe platforms zinvol zijn voor jouw bedrijf.
4. Kun je een sociaal kanaal schrappen?
Het is altijd goed om te kijken of het zinvol is om je op nieuwe sociale kanalen te gaan focussen, maar als je een te grote hoeveelheid social media accounts hebt, dan wordt het ook lastiger om alles goed bij te houden. Het kan daarom zeker de moeite waard zijn om ook eens te kijken of je een sociaal kanaal kunt schrappen. Is er een sociaal kanaal dat je eigenlijk niets meer oplevert, bijvoorbeeld omdat je doelgroep naar een ander platform is vertrokken of omdat het sociale kanaal gewoon een stuk minder populair is geworden? Wees niet bang om ook eens afscheid te nemen van een sociaal kanaal.
5. Je social media posts analyseren
Het is een goede gewoonte om regelmatig de analyses van de berichten en verhalen die je deelt op sociale media te controleren. Door de analyses voor je posts te bekijken, kun je zien welke soorten inhoud het beste presteren. Kijk naar hogere betrokkenheidspercentage, weergaven of klikken op links. Probeer trends te ontdekken, zodat je ook weet waarop jij je de komende tijd moet gaan focussen.
6. Werk je profielinhoud bij
We zien het vaker gebeuren: bedrijven die duidelijk eenmalig de tijd hebben genomen om een bio te schrijven op het zakelijk profiel en vervolgens geen actie meer hebben ondernomen. De informatie is inmiddels een paar jaar oud en echt niet meer interessant. Het komt zelfs voor dat er zaken worden aangekondigd in het profiel die inmiddels al een aantal jaar geleden hebben plaatsgevonden. Dat komt je imago echt niet ten goede. Neem even de tijd om al je zakelijke social media profielen bij te werken.
7. Kijk naar wat je concurrenten doen
Houd jij bij wat je concurrenten doen? Als je nog nooit een concurrentieanalyse hebt gemaakt, dan gaat er echt iets mis. Je mist absoluut kansen. Een concurrentieanalyse is een geweldige kans om te begrijpen wat zij goed doen op social media en om ideeën op te doen over wat jij zou kunnen verbeteren. Maak een overzicht van hun sterke en zwakke punten. Maak vervolgens een plan van aanpak om veranderingen door te voeren in je eigen social media strategie.
8. Houd hashtags goed bij
Profiteer jij al van hashtags binnen je social media strategie? Weet jij bijvoorbeeld dat het belangrijk is om elk bericht van unieke hashtags te voorzien? Veel bedrijven maken gebruik van een standaard rijtje hashtags bij elke post. Een beetje knip-en-plakwerk. Dat is dus eigenlijk niet goed. Ook je hashtags moeten uniek zijn. Probeer met regelmaat een nieuw lijstje interessante hashtags te maken om aan te spreken. Daarnaast is het altijd goed om trending hashtags bij te houden, zodat je direct in kunt spelen op interessante trends.
9. Laat je persoonlijkheid zien
Ben jij de ondernemer die zich nog altijd schuilhoudt achter een bedrijfsnaam of –logo? Stop ermee en laat jezelf zien. In deze tijd willen consumenten geen zaken meer doen met bedrijven. Zij willen zaken doen met de mensen achter die bedrijven. Persoonlijkheid is belangrijker dan ooit. Deel korte video’s, waarin je jezelf en je bedrijf of bedrijfsprocessen voorstelt. Neem kijkers mee op een dag binnen jouw onderneming. Betrek je publiek. Je hebt het nodig!
10. Kies voor slimme samenwerkingen
Eén van de geweldige dingen van social media is de mogelijkheid om verbinding te maken en een community op te bouwen. Om je social media community nog verder te laten groeien, is het een goed idee om te zoeken naar meer manieren om samen te werken. Zijn er gelijkgestemde kleine bedrijven waarmee je zou kunnen samenwerken? Is een samenwerking met een influencer misschien wel heel interessant voor jou? Ga het eens ontdekken!
Is het tijd voor een social media training?
De sociale kanalen blijven zich ontwikkelen, veranderen, uitbreiden.. Ben jij er een beetje ‘uit’ of vind je het vooral lastig om er juist ‘in’ te komen? Wij helpen je! Volg bij ons een social media training en je weet precies wat jou te doen staat om meer uit je social media strategie te halen.