Jezelf (of iemand anders) filmen voor je bedrijf; doen of niet?
We zien het steeds vaker op YouTube; mensen die zichzelf op de meest leuke, spannende, gekke of zelfs saaie momenten filmen. Deze filmpjes doen het toch best goed, vooral omdat de kijker de maker echt leert kennen.
Is dit ook interessant voor bedrijven?
Bedrijven zetten zelden filmpjes op YouTube waarbij een professional gevolgd wordt, bijvoorbeeld tijdens een business meeting, een presentatie of zelfs maar een lunch. Is het filmen van een professional binnen jouw bedrijf nu wel of niet interessant voor YouTube?
Afhankelijk van de branche
Op de eerste plaats is het belangrijk om te kijken naar de branche waarin je je bevindt, en in hoeverre dit ook connectie heeft met YouTube. Is jouw doelgroep wel op YouTube te vinden? Wordt er wel gezocht naar jouw producten of diensten op YouTube? Dit zijn zaken die je je af moet vragen. Als jij seniorenproducten verkoopt en filmt hoe deze producten bij mensen thuis worden geleverd, dan zal dit je onderneming geen goed doen. Verkoop jij skateboards en film jij hoe jouw klanten voor de eerste keer op het nieuwe skateboard stappen? Dat ziet er al een stuk interessanter uit!
De afdeling
Als je een onderneming met meerdere afdelingen hebt, dan is het ook nog goed om te kijken welke afdeling interessant zou kunnen zijn. Stel dat je een bloembollenbedrijf hebt. Ga je dan een film maken van de koel- en vriescellen, van het keuren van de bloembollen of van het machinaal verpakken van de bloembollen? De laatste optie is natuurlijk het beste; de machinehal. Veel mensen vinden machines, en vooral ook de werking ervan, heel interessant. Neem dan wel de machineonderdelen in werking close-up in beeld, zodat men echt kan zien hoe dat nu eigenlijk werkt.
Kies de juiste professional
Als je een personeelslid in wilt zetten voor de filmpjes, kies deze dan bewust. Deze persoon komt vaker in beeld en vertelt natuurlijk ook van alles, dus er zijn enkele zaken waar je op moet letten. Het beste kies je voor een jong(er) persoon, met een goede en vlotte uitstraling en een aangename stem. Iemand die weet hoe je de aandacht van mensen pakt en vasthoudt door de juiste woorden en tonen te gebruiken.
Meer weten over YouTube?
YouTube kan zeker een goede optie voor bedrijven zijn, maar er zijn best veel do’s en don’ts. Wij vertellen je hier natuurlijk graag meer over, bijvoorbeeld tijdens de YouTube training.