Instagram Collab: interessant voor bedrijven of niet?
Samenwerking, voor veel ondernemers is het een belangrijk onderdeel van hun succes. Instagram is ook een voorstander van samenwerken en dat laat het sociale kanaal graag zien. Eigenlijk is het altijd al zo geweest dat samenwerkingen op Instagram een vrij grote rol hebben gespeeld, maar deze rol wordt nu nog belangrijker.
Met Instagram Collab test Instagram nu een functie die content van twee accounts kan publiceren. Dit zorgt voor meer zichtbaarheid van de inhoud en de co-Authoring functies kunnen ook de kanaalgroei stimuleren. Om deze redenen kan Instagram Collab een goed nieuw formaat worden voor influencer-marketing en partnerschappen met makers.
Hoe werkt Instagram Collab precies?
Het kan zijn dat je nu direct denkt aan het samen publiceren van content op Instagram. Dit kan natuurlijk, en in tijden van Instagram Reels is het niet ongebruikelijk dat er twee mensen op één Reel te zien zijn. Instagram Collab begint hier, maar kan ook worden gebruikt als slechts één account de inhoud heeft gemaakt. Instagram Collab is een alternatief voor het markeren van andere accounts in berichten en Reels. In plaats van één account te markeren, wordt het tweede account toegevoegd als coauteur van het bericht.
Je moet een verzoek sturen voor Instagram Collab
Het is natuurlijk makkelijk om zomaar een tweede account toe te voegen, maar het is niet de bedoeling dat hier misbruik van wordt gemaakt. Daarom heeft Instagram de nodige voorzorgsmaatregelen getroffen. Net als bij de Branded Content Tool wordt voor het toevoegen van een coauteur een verzoek gestuurd dat door de coauteur moet worden geaccepteerd.
Na het accepteren van de melding wordt het interessant. In plaats van dat een bericht alleen in het profielgebied van de markeringen verschijnt, wordt het met Instagram Collab weergegeven als een gewone feed post of een eigen Instagram Reel. Het is een bericht dat bereik en interacties genereert voor twee accounts. Dit is een zeer interessant format voor influencer samenwerkingen, omdat het merk profiteert van het bereik van de makers en ook organische inhoud heeft voor zijn eigen feed.
Bedrijven worstelen met Instagram Reels
De meeste merken en bedrijven worstelen nog steeds met Instagram Reels. Met Instagram Collab voed je eigen Reels-gebied met Reels die zijn geproduceerd door makers, die bereik en interacties genereren op twee accounts, wat ook een positief effect moet hebben op het tabblad Reels of het Reels-algoritme. Wordt er op een Instagram Collab bericht gereageerd, dan verschijnen de reacties in beide accounts. Je kunt dus ook community beheer delen. Bedrijven die Instagram Reels lastig vinden, halen dus nu op een eenvoudige manier toch voordeel uit Reels, door met de juiste partijen samen te werken.
Instagram Collab zit nog in de testfase
Instagram Collab is echt nog helemaal nieuw en er wordt nog volop getest met de functie. Het is voor veel bedrijven een interessante functie, vooral omdat de functie wordt gebruikt voor meer bereik en interactie. Dat wil natuurlijk iedereen! Belangrijk om te weten is wel dat alleen de oorspronkelijke auteur de post kan verwijderen. Ben jij coauteur van een bericht dat van een ander afkomstig is? Dan verdwijnt de post dus ook bij jou als de oorspronkelijke auteur het bericht verwijderd. Vooral voor marketing partnerschappen voor creators en influencers kan deze nieuwe functie grote voordelen bieden.
Aan de slag met een zakelijk Instagram account
Heb jij nog geen actief Instagram account, bijvoorbeeld omdat je nog aan het ontdekken bent of gewoon niet zo goed weet hoe je Instagram voor jouw bedrijf laat spreken? Laat ons jou dan verder helpen. Volg bij ons een Instagram training en jij bent klaar voor alles wat dit kanaal jou te bieden heeft.