Instagram filters in zakelijke posts: doen of niet?

Instagram filters zijn razend populair en het merendeel van de foto’s die we op het sociale kanaal voorbij zien komen zijn gemaakt of bewerkt met een filter. Een groot deel van de filters op Instagram is bedoeld om foto’s meer glans of fellere kleuren te geven. Een ander deel zorgt voor sterkere effecten en verandert het hele materiaal. Dit is leuk voor particulieren die gebruikmaken van Instagram, maar voor bedrijven kan het gebruik van Instagram filters juist een nadelig effect hebben.

Daarom gebruik je als bedrijf geen Instagram filters

Als bedrijf heb je in deze tijd gewoon een Instagram account nodig. Het sociale kanaal groeit gestaag door en steeds meer doelgroepen maken de overstap van Facebook naar Instagram. Je wilt met je zakelijke Instagram account professionaliteit, betrouwbaarheid en authenticiteit uitstralen. Het is daarom niet aan te raden om gebruik te maken van Instagram filters. Wij geven je inzicht in de 5 belangrijkste redenen om als bedrijf geen filters toe te passen op je fotomateriaal.

1. Authenticiteit is belangrijk

Zeker op de sociale kanalen is het voor bedrijven heel belangrijk om authenticiteit uit te stralen. Consumenten waarderen echtheid. Wanneer je veel gebruikmaakt van Instagram filters, dan wordt je content minder natuurlijk en daardoor direct minder echt. Je verliest makkelijk je authentieke uitstraling en dit zorgt ervoor dat je volgers zich minder verbonden voelen met jou. Het is beter om realistische, onbewerkte beelden te tonen.

2. Het verzwakt je merkidentiteit

Je merkidentiteit is alles tegenwoordig. Het is daarom heel belangrijk dat je merkidentiteit sterk is, met een unieke uitstraling en specifieke kleuren vanuit je huisstijl. Filters veranderen de kleuren, dus ook de kleuren van je huisstijl. Hierdoor kun je niet consistent blijven. We kennen allemaal wel de grote, gele ‘M’ van de fastfoodketen. Neem deze als voorbeeld. Stel nu dat je ineens op Instagram dit logo tegenkomt in het rood, oranje of groen. Is het dan nog zo herkenbaar? Nee, de ‘M’ hoort gewoon geel te zijn. Zo geldt dit ook voor jouw huisstijl. Instagram filters veranderen je huisstijl, waardoor ze je merkidentiteit verzwakken.

3. Je komt minder professioneel over

Als bedrijf wil je betrouwbaarheid en professionaliteit uitstralen. Deel je voornamelijk of uitsluitend filterfoto’s? Dan geef je hiermee eigenlijk het signaal af dat jouw werkelijke content niet goed genoeg is. Dit is een signaal dat je niet af wilt geven aan je volgers. Zakelijke content moet authentiek en van hoge kwaliteit zijn, zonder dat hier filters voor nodig zijn. Filters kunnen snel ten koste gaan van je professionaliteit.

4. Je kunt onrealistische verwachtingen scheppen

Gebruik je Instagram (ook) om productfoto’s te plaatsen? Dan is het belangrijk dat je jouw volgers daadwerkelijk laat zien wat jij verkoopt. Productfoto’s met filter kunnen onrealistisch overkomen. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor gerechten. Restaurants blijven soms foto’s van gerechten filteren tot ze er perfect uitzien. Gasten die het gerecht vervolgens bestellen in het restaurant, kunnen hierdoor gemakkelijk teleurgesteld worden. Dit wil je voorkomen. Filterfoto’s kunnen verkeerde verwachtingen scheppen en dit gaat ten koste van de klanttevredenheid.

5. Negatieve invloed op de betrokkenheid

Er worden vaak Instagram filters gebruikt om content beter op te laten vallen. Toch is dit een verkeerde gedachte. Onderzoek toont namelijk aan dat eerlijke en authentieke content meer reacties krijgt dan ‘filtercontent’. Natuurlijke foto’s trekken dus juist meer aandacht en verhogen de betrokkenheid. Onnatuurlijke foto’s worden vaker dan niet geloofwaardig bestempeld en gaan juist ten koste van de betrokkenheid.

Versterk de impact van je bedrijf op Instagram

Instagram is dé plek waar je veel impact kunt realiseren, maar dit doe je niet door gebruik te maken van Instagram filters. Echtheid is altijd de beste optie voor bedrijven. Dáár maak je indruk mee bij je doelgroep en volgers. Wil jij jouw zakelijke impact op Instagram versterken? Dan helpen wij je graag. Volg eens een Instagram training bij ons en je gaat zeker meer voordeel halen uit al je Instagram activiteiten.