Instagram gaat met Reels de strijd aan met TikTok
Instagram Reels zegt je mogelijk op dit moment nog niets, maar het zou zomaar kunnen zijn dat je op relatief korte termijn al flink aan de slag gaat met Instagram Reels. Het heeft allemaal te maken met de groei van TikTok. Dit platform, dat draait op 15-seconden clips, groeit gestaag door en dit merken andere sociale kanalen ook op. Zij voelen dan ook aan dat TikTok nog best eens een grote bedreiging kan gaan vormen. YouTube test op dit moment al een functie die veel weg heeft van TikTok, namelijk YouTube Shorts. Instagram heeft inmiddels ook laten weten dat er een nieuwe functie komt waarmee het platform de verdere groei van TikTok wil voorkomen. De functie van Instagram wordt gelanceerd met de naam ‘Reels’.
In de basis bestond Instagram Reels al
In november 2020 voegde Instagram een nieuwe functionaliteit genaamd ‘Reels’ toe aan de app. De functie bestaat dus al een tijdje, echter, Reels was alleen beschikbaar voor gebruikers in Brazilië. Deze functie, die grotendeels de belangrijkste functies van TikTok repliceert, wordt nu door Instagram verder uitgerold. Kenners geven aan dat Instagram de nieuwe functie zo snel mogelijk wil uitbreiden om te voorkomen dat TikTok uit de voegen groeit (en Instagram hierdoor zou kunnen krimpen).
Verdere uitrol van Instagram Reels
De videomodus Reels laat je videoclips van 15 seconden maken, die op muziek kunnen worden ingesteld en uit verschillende clips kunnen worden samengevoegd. Je Reels kunnen vervolgens worden gedeeld en geremixed, net als binnen TikTok. Top Reels worden ook weergegeven in Explore. Instagram heeft inmiddels aangekondigd dat Reels verder zal worden uitgebreid. Als eerst zijn de gebruikers in Duitsland en Frankrijk aan de beurt. Naar verwachting zal het vervolgens niet lang meer duren voordat ook Nederlandse gebruikers aan de slag kunnen met Instagram Reels.
Waarom eerst Duitsland en Frankrijk?
Hier komen we toch wel uit bij waar Instagram naartoe wil met Reels, vooral omdat de landen die het eerst aan de beurt zijn hier iets over verraden. TikTok is namelijk zeer populair in deze twee landen en dit zijn ook de landen waarin Instagram heel goed vertegenwoordigd is. Instagram heeft ongeveer 22 miljoen leden in Duitsland en 19 miljoen leden in Frankrijk. In Amerika heeft TikTok inmiddels een kleine 30 miljoen gebruikers. Dit betekent dat TikTok in een jaar tijd is gegroeid met ongeveer 26 miljoen leden. Je kunt je voorstellen dat Instagram – en daarmee ook Facebook – voelt hoe TikTok steeds meer ‘land’ verovert. Facebook heeft eerder al aangegeven van plan te zijn TikTok te onderdrukken voordat het de kans krijgt om een aanzienlijk marktaandeel te winnen. Instagram Reels behoort tot de strategie die hiervoor in het leven is geroepen.
Is Instagram Reels nu echt nodig om TikTok te verslaan?
Moeten alle sociale kanalen nu echt aan de slag om een functie te realiseren, of zelfs een compleet nieuwe app, die op TikTok lijkt? Als je het vraagt aan Mark Zuckerberg, eigenaar van onder meer Facebook en YouTube, is het antwoord zonder twijfel ‘ja’. Het feit dat TikTok een account op Facebook heeft, en op die manier ook steeds meer mensen naar TikTok trekt, steekt misschien nog wel het meest. Daarnaast is het zo dat TikTok op meerdere vlakken al gewonnen heeft van Facebook en Instagram. Zo werd in januari 2020 al bekend gemaakt dat de TikTok app in de maand ervoor vaker werd gedownload dan de Facebook app. Hier komt nog bij dat Facebook heeft geprobeerd om de voorganger van TikTok, Musical.ly, te kopen en dit lukte niet.
Dus, tijd voor Instagram Reels
Er zijn op dit moment geen actuele cijfers, maar we weten dat er in november 2019 net iets meer dan een miljoen TikTok gebruikers in Nederland waren. We hebben je laten zien, met het voorbeeld uit Amerika, hoe snel dit aantal kan groeien binnen een jaar. De verwachting is dan ook dat we niet al te lang hoeven te wachten op Instagram Reels, de ‘kloon’ van TikTok binnen de Instagram app. Voor bedrijven komen er dan ook weer nieuwe mogelijkheden vrij. Wil jij alles weten van Instagram en hoe je dit platform voor jouw bedrijf laat spreken? Volg dan eens een Instagram training bij ons!